Da gikk det som mange fryktet, Norge og Guri Schanke kom ikke til lørdagens finale.
VGTV: Guri etter semifinalen
Det gjorde heller ikke storfavoritten DJ Bobo fra Sveits – intet savn, spør dere meg – ei heller Eirikur fra Island som i løpet av prøvene denne uken ble en av favorittene.
Alle de 10 kvalifiserte er land øst for Tyskland. Tyngdepunktet i GP har vært i Øst-Europa de siste årene. Grunnen er antall land, at de bruker store ressurser på konkurransen og at GP er svært populært i disse landene. Og – hvis sant skal sies: at de såkalte "øst-landene" stemmer på hverandre.
VGTV: - Derfor gikk ikke Norge videre
Intet galt i det. Vi i Norden har gjort det til en paradegren i 50 år.
Lørdagens finale blir et farvesprakende show der kveldens semifinale dannet en apetittvekkende forrett i avsindige kostymer, sur sang og dramatiske innlevelse.
Slik skal det være. Velkommen til mer fart, fest og farver på lørdag!


130 kommentarer In " Vel overstått semifinale "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 11th 2007 at 12:07 am
Bra Norge ikke gikk videre denne gang. Så slapp vi en sisteplass med 0 poeng i finalen.
Sett opp vakter på svenskegrensen og på flyplassene slik at vi ikke slipper G:Son inn i Norge igjen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:09 am
Vi får bare kutte ut GP! Østblokk mafiaen har tatt over! Synd Guri ikke var med for 10-12 år siden, da hadde hun vunnet! Flott artist!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:10 am
Tragisk at ikke Andorra gikk videre! Jeg stemte som bare det på de, fytti rakkern!!!!! Nå bare håper jeg at Ukrainas disgusting sang ikke vinner, det vil være froferdelig!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:13 am
Joda, paradegrenen i Norden har vært at vi har stemt på hverandre, men jiiiisus, det er fire land liksom…. *ler* Nå aner ikke jeg om de også i semifinalen beregner 1 2 3 4 5 6 7 8 10 12 poeng utifra telefonstemmene, det virker ikke helt sånn – for det kan bare seriøst ikke være mulig at all den skiten gikk videre. Grøss og gru *halvhysterisk latter*
Vel vel – man får pleie kjærligheten fremfor GP på lørdag…
….og du…….. GP er ikke helt det samme uten deg i bakgrunnen…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:15 am
Skadale… Jeg har ikke ord (og det skal litt til for å stoppe kjeften på meg)
Hva i all verden skjedde i kveld? Ikke vet jeg, men jeg hadde tippet 4 av disse 10 videre bare…
Skuffa, rett og slett skuffa
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:19 am
Jeg tippet 8 av 10 rett, men mener halvparten var elendig. Vi hadde fortjent å gå videre, men vi må skille oss mer ut til neste år:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:20 am
Hvorfor får jeg følelsen av at det er noe juks med avstemminga? Bare land fra øst (+ Tyrkia) videre… Ikke F om alle de østeuropeiske låtene var så bra. Resultatet har i alle fall ikke noe med låtene å gjøre. Muligens en avstemning i nasjonalisme. Føler meg ikke overbevist om at det helt er full kontroll med ikke-nasjonal stemmegivning over alt akkurat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:20 am
Soo typisk norsk – “Frykter finsk TV
ødela for Guri”.
Fy faen for noen tullinger…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:28 am
Ikveld er jeg oppriktig lei meg. Ikke for at Norge ikke kom videre, men for at Melodi Grand Prix (Programmet jeg har elsket siden slutten av 70-tallet) nå virkelig er blitt et politisk spill. 10 øst-europeiske land til finalen. Jeg hadde ikke regnet med Norge, men Island, Danmark og kanskje Sveits og Østerrike burde ha kommet med om vi tar kvaliteten i betraktning. Men den tiden er over for MGP. Nå stemmer alle de 1000 øst-europeiske land på hverandre, mens vi i vest-europa (eller aller helst Norden) rakker ned på hverandre. Noe må gjøres til neste år!! Forslag: Trekk 5 kroner fra hvert mobilabonnement i Europa (slik at butikken går rundt), og få tilbake fagjuryen!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:31 am
Helt rett HC, synd at Guri ikke deltok for 10-12 år siden…..da hadde det kanskje fortsatt vært muligheter for en fake latino affære fra en vestlig nasjon. Skal vi først være representert med kitch hvorfor ikke stable Sputnik på beina?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:32 am
Ofte er det jo slik at når noen tar på seg rare klær, og synger en enkel og rar sang..kommer de videre..
Selv om jeg fryktet at Guri ikke kom videre, kommer det ikke til å bli like morro å se på Mgp på lørdag nå som Norge ikke er videre..det er noe med det liksom..sitt eget land! Men skal nå se på det for det om=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:33 am
Jeg sa det fra den gangen vesten ville ha med resten av europa fra øst, da er det ikke lenge før de vestlige landene er ute av GP! de er fler pr land til å stemme og er langt mer engasjert. Og ikke minst, de liker en helt annen musikkform en oss og stemmer dermed på sine naboer. I motsetning til enkelte her i nordeuropa…. Ja ja
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:35 am
Skandale, mer er det ikke å si! Slummen i øst burde ikke fått deltatt! Hele konkurransen har blitt ødelagt etter Berlinmuren’s fall! La konkurransen igjen bli en konkurranse mellom Europeiske nasjoner; da mener jeg land som er med i EU eller EØS, ikke slummen i øst!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:36 am
Kanskje det var fordi ho hadde skiftet ut de flotte danserne fra den norske finalen?
trøsten er vel at island heller ikke kom med?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:37 am
Vel, nå er det bevist da…å stemme hjelper lite, hvis man ikke tar høyde for antall innbyggere også. Island for eksempel har 300 000 innbyggere totalt, da hjelper det lit om halvparten av dem stemmer på seg selv. Mitt råd er å sette system på stemmer i forhold til innbygger tall, da hadde det ihvertfall vært rettfedig, og øst blokk mafian hadde kanskje fått konkurranse. Neste tiåret blir GP bare østblokk musikk. Nei, siste gang jeg gadd å se på ihvertfall
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:40 am
Synes vi ikke skal stille i GP flere ganger. Dette har ikke noe med musikk avtemning å gjøre. Håper Norge og flere land nå trekker seg. Hele oplegget har gått ut på dato! Ikke for at GP er dårlig konsept, men dagens resultat viser jo at musikk og kvalitet ikke har noe å si!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:43 am
Nå er det på TIDE vi skiller øst og vest igjen….!!!!!!!!!! Lag en konkuranse for bare VEST Eurpa og kun Vest…Da får vi fin musikk….. og ikkje dette øst Jalla greiene…Skjemmes av og høre på Jamringa fra øst…. Dette tok kaka
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:46 am
Vel fortjent at Norge ikke gikk videre i år. Bidraget i seg selv tilsier jo det. Dessverre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:48 am
Veldig enig med deg Jostein. Det har jeg vært lenge…
Men etter min mening må noe gjøres nå. Ellers dør Eurovision ut. Det er vel kveldens ti semi finalister et godt tegn på. Så mye dårlig sang og musikk skal man vel lete lenge etter… Er det fagjury som skal inn igjen?? det tror jeg hadde vært bra.
hva tror du?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:51 am
Må si at det å se på GP uten å høre Jostein Pedersen ikke var helt det samme.
Jostein må tilbake. Ikke han som sitter der nå i hvertfall
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:51 am
Eurovision e ikkje ka d ein gong va . trist at Guri Schanke ikkje klarte å komme seg videre
. nårr me endelig har noge skikkelig bra så blir me kasta på gangen . får håpe at en normal sang vinner GP … og da mener eg en sang i stil me dei sangane som var med i GP på 1990-tallet . Guri sko ha vore me i GP på 90-tallet .. . da hadde hun sikkert vunnet en av finalene . tror eg tar et farvell med GP slik d en gang var ,at dei beste låtene blei me i finalen .
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:52 am
Jeg må bare si at det er skandale at ikke Island gikk videre.
Og det første jeg og la merke til var at alle landene som gikk videre var fra østre del av Europa. Tviler på at det er noe muffens med det, men jeg er veldig nysgjerrig på om det er antall stemmer som teller eller 1,2,3….12p som fordeles fra hvert som det er i finalen eller om det er antall stemmer som avgjør, tviler litt på dette siden det meste som gikk videre ikke ville blitt spilt på den bruneste puben i landet på et “bad taste party” engang… Og det sier litt…
Ellers så må jeg si at Sundnes er en dårlig kopi av Jostein, og at jeg derfor ikke ser helt poenget i å bytte ut han etter så mange år… Håper du snart sitter i kommentatorstolen for NRK igjen Jostein.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:53 am
Dette blir den første MGP-finalen jeg ikke kommer til å se. Ikke for at Norge ikke er med i finalen, men fordi du ikke skal kommentere sendingen. Synd det. Håper vi får høre deg i fremtiden, Jostein. Du gir oss kommentatorkunst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:55 am
Vi kan ikke bare skylle på at östeuropoeerne stemmer på hverandre….G:sons dansebandmusikk med latinorytner og et refreng som vi har hört minst 1000 ganger för er IKKE särlig hett! For 20 år siden ja, men i dag er det tung rock og etnorytmer som gjelder. Det er vel göy at östeuropeerne satser – hvorfor gjör ikke vi det? Ikke dermed sagt at alle östeuropeiske bidrag var bra – de der med hattene var…jag sier ikke mer, men UT MED DANSBAND!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:56 am
herre gud hva hadde ho gamle kjerringa der å gjøre??? selv om ho prøver så godt a kan å være ung så må a bare forstå at ho e ikke som de andre lekre damene/herrene. send gamla hjem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:00 am
Ettersom flere og flere land fra Øst-Europa har kommet med i MGP, skjerpes konkurransen, og de landene som har humpa med over alle disse åra blir røvkjørt!
Husk også på at noen av disse landene har en korrupt regjering, høy arbeidsledighet, elendige sosiale rettigheter og mafia som styrer manges hverdag.
Det som for oss fortones som moro og spas, er for andre kulturer blodig alvor, status og stolthet.
Vi sutrer såfort vi får motstand.
Vel, har Norge noengang vært influert av latino???
Sorry, det holder ikke.
Vi var ikke gode nok… eller sultne nok!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:00 am
Jostein versåsnill å komme tilbake som GP kommentator,han som er nå skulle hatt en håndgranat uten splint stukket opp i r***. Det var mye fin musikk men han ødela det meste av GP med uforståelig mumling når man ville høre hva programlederne sa.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:01 am
Heisann!
Savnet deg på tv i dag:)!
http://www.blogging.n...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:05 am
Jeg synes Norge bør trekke seg fra hele Melodi Grand Prix. Det er bortkastet å bruke tid og penger på en konkurranse som ikke er rettferdig. I stedet burde vi startet vår egen Melodi Grand Prix, et Nordens Grand Prix. Vi kunne invitere med Island, Danmark, Sverige og Finland, og hvert land kunne stille med opptil to sanger. Jeg tipper konkurransen kunne blitt veldig jevn, og avstemmingen hadde blitt utrolig spennende… Jostein, du må viderebringe ideen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:12 am
Island og Sveits var de to beste bidragene fra Vest-Europa og de eneste som hadde noe særlig å gjøre i finalen. Som Jostein også sier så bruker Øst-Europa mer ressurser på grand-prix og får bedre resulter. Øst-Europeerne stemmer på den musikken de liker. Det er ikke tilfeldig at de stemmer på bidrag som ligner på det de sender inne selv. Slik får Mgp et østblokk-preg som setter konkurransen i et dårlig lys her hjemme, noe som senker nivået på artistene vi sender nedover. Guri Skanke er skuespiller, sangen er skrevet av en utlening, og det er ei latinolåt… Vi kan ikke klage på konkurransens seriøsitet, når vi i utgangspunktet ikke tar den seriøst!
Savner Josteins kommentarer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:14 am
Det var sørgelig greier. Øst-Europa får kjøre sin egen “EastEuroSongsContest”! Skjønner ikke at blant annet Latvia som kom seg videre til finale! Æsj….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:15 am
Savnet deg mega mye Jostein, det er ikke det samme uten deg. Du har en nydelig stemme!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:20 am
Ikke spesielt forbausende at en Ricky Martin parodi 10 år etter at han var på topp ikke slår helt ann!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:20 am
likte Israel best.. (tror jeg sier riktig nå.) låt nr 2. de gutta som nesten ikke fikk være med.. morsom sang dem hadde.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:24 am
Hele MPG showet har tapt seg. Kan ikke østblokklandene ha sin egen konkuranse?
MPGEast, så slipper vi andre lide oss igjenom musikk vi hørte på hotellene i syden på 70 og 80tallet..!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:27 am
Men i aar er stiller Vest-Europa tross alt med sanger som kan gjoere det bra. Jeg nevner Sverige, Tyskland og Frankrike. I tillegg kan Finland finne paa aa gjoere de bra. Russland ligger ogsaa bra an, og MGP fra Moskva vil vaere helt ok sammenlignet med de andre Oest-Europeiske landene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:31 am
Dessverre er ikke MGP det det en gang vare. Det blir mer og mer uforståelig hvem som går videre. Er redd MGP har utspilt sin rolle. Norge trenger ikke være med lengre. Savnet forresten den vanlige kommentatoren også i kveld, så nå er MGP over for min del.
Stavanger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:33 am
Herregud. hva er galt med dere? Gå hjem og grin fordi norge ikke gikk videre a!! Det var jo åpenlyst..skal man være med i GP så man man ha noe annereldes..og BRA..ikke det norge kom med..jaja seff dere skal heie på deres egen, men FACE IT…norge suger her. og dere oppfører dere som en gjeng drittunger. sitter der og slenger så mye piss om øst,tror dere vesten er noe bedre? jeg håper på at RUSSLAND ELLER UKRAINA VINNER…eller en av de landene fra ØST…haha…in ya face…og ikke prøv dere å si noe i mot meg…er ikke noe vits….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:35 am
Synd du ikke er med mer Jostein.Makkan til utrolig kjedelig og lite engasjert stemme fra han homo`n fra nord skal man lete lenge etter. Hvorfor i faen stemte ikke de landene som allerede er klar for finalen?Kunne jo ikke gå noe annerledes når det bare sitter analfabetere i østblokklandene og stemmer.Har ikke noe med musikk å gjøre dette.Nasjonalisme og en misforstått samhold mellom en masse østblokkland som nå fikk muligheten til å ta rotta på oss velykka i vesten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:36 am
Halloooo….Norge var ikke så bra…!!! Island var bra…og det var 5 av 10 som var ganske så bra…så var det 5bra(Ca) som sku ha vært videre….Men det er jo smak og behag…!!!
Er det ikke slik det alltid har vært…mye dårlig og noen få innslag som har vært bra:D
Norge har ikke alltid vært blant di beste innslaga heller etter min smak i hvertfall…!
Men jeg synes nå det verste var kommentatoren..:JOSTEIN…Jeg vil ha deg tilbake…du er halve opplevelsen med grand prix…Og han nye trenger litt guiding/opplæring i å være kommentator i hvertfall!!
Digger deg Jostein!:D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:37 am
Noen av dere tar bare dette litt for seriøst! “I kveld er jeg oppriktig lei meg..”, Herregud, skjerp deg!
Låtene som gikk videre var uten unntak drit, men det er jammen meg “Ven A Bailar Conmigo” også. Bare tittelen får meg til å rødme.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:38 am
Syns det var mye rart som gikk videre i dag, men også en del fine sanger. Synd med Norge, men var nok bare ikke bra nok denne gangen. Til de som mener Sveits burde gått videre????? Herregud for noe ræl…. Dj Bobo er gått ut på dato for lengst… surt, kjedelig og forvirrende show. Ellers var det synd Island ikke gikk veidere, men landet er vel så lite….. få venner???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:59 am
Jeg tippa at Guri ikke ville komme videre, både kjerringa og låta var ute på dato , og det hjelper ikke å tro at man erobrer Europa med et par kjoleskift, og later som at man er 20 når man er 45 !
Og, hva søren skal man med et par svensker som lar en svensk artist gi ut låta Guri skal opptre med i MGP ? svenske Anna Book kom jo ut med en cd i mars i år der Ven a bailar conmigo var med ! For spesielt interesserte: Anna Books cd heter Samba Sambero, og Ven a bailar conmigo er kutt nr. 4 ! Neste årv burde vi i det minste satxse på noen som har noe å bidra med, både musikk og opptreden! Jeg gråter ikke en tåre over at Guri ikke kom med til finalen, og jeg vil heller ikke gråte om MGP blir nedlagt for evig og alltid!
Og, hvorfor byttet NRK ut Jostein med han nordlendingen ? Tipper det bare var kvasi fra NRK´s side, de behøver jo ikke ta hensyn til hva seerne mener siden de bare kan tvangsindrive lisensen ! Alle som vil ha Jostein tilbake: MAIL NRK !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 2:14 am
Må bare si det at; jeg driter i om norge ikke kom videre i melodi GP. Det triste er at Jostein P. ikke lenger kommenterer…Det var tross alt det mest underholdende med hele GP. Per Sundnes, wft?? love JP
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 2:25 am
Det var synd at det gikk slik som det gikk. Men det var også synd å ikke høre stemmen din mer. Er liksom så vant med den angående Melodi Grand Prix. Han som var der denne gangen ødela gleden med programmet totalt og ikke engang under den vakre pauseunderholdningen klarte han å holde munn. Han måtte snakke hele tiden da også. Skandale kaller jeg det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 2:34 am
Tror vel egentlig Jostein fikk fyken..
Kanskje man skulle si at bare EU land får delta?? Europa har i allefall blitt temmelig svært de siste årene..
Guri er råflott, og låten fengende, men den klarte ikke å skille seg ut.
Musikkstilene i verden varierer, og om man skulle gått tilbake til de nasjonale språkene ville vel halvparten sunget på russisk??
nrk valgte sang og artist. Proft opplegg, men vi må stemme alternativt om vi ønsker å vinne frem. Så neste år bør det være ei låt som fenger i Øst-Europa skal vi komme videre…
Synes forøvrig Tyrkia hadde et friskt bidrag. Og det er sånn at alle land som betaler kontingent til Eurovisjonen får være med. Noen får til og med alltid være med, på grunn av bidragsviljen.. Kanskje vi skulle begynne å øse noen ekstra millioner over Eurovisionen??
Guri gjorde det hun kunne, og gjør man det beste man kan, og likevel ikke kom videre, ja, da var man rett og slett ikke god nok.
Og ang panna til Guri: veit dere hvor mye hun trener eller??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 2:53 am
Ja no er det åpen paradevei til seierspallen for Verka Serdouka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 2:55 am
Det er da merkelig at 28 nasjoner ikke klarer å produsere en Grand Prix låt som det faktisk går an å høre på uten å vri seg i smerte.
I dag satte jeg meg ned, logget meg på euchannels.net og tittet på Grand Prix for første gang på bortimot et tiår. Det var som jeg fryktet, en smrtefull opplevelse, men jeg måtte jo neste titte da, i og med at jeg har stått på teater scenen sammen med Guri selv.
Jeg syntes faktisk at Guri var flott å se på og hun gjorde en flott jobb. Men sangen? Den var vel egentlig begredelig selv om den var blant de tre beste sangene i dag. Jeg vil faktisk hevde såpass at det var kun henne og den den Serbiske kvinnen som kunne synge der ute. Resten var som å se på opptaksprøvene til American Idol.
Ett av kvalifikasjonene for å delta i Grand Prix må vel være å faktisk klare å holde en tone, ikke sant? Det var det KUN Guri og Serberen som klarte. Restenb var bare ett sammensurioum av ulyder og grusom skriking.
Men dette er ikke det eneste jeg må sette fingeren på. Og det er selve musikken som presenteres i Grand Prix. Av de sangene som ble utført på språj jeg forstår så var det INGEN av dem som hadde noe for seg. KOM OG DANS, FREE THE WORLD, CLAP YOUR HANDS og STAND UP AND BOOGIE-typer tekster er rett og slett fryktelig lite fengende spør du meg.
For meg så virket det som om at dette vare en konkurranse hvor det var om å gjøre å utøve det værste stykke musikk, ikke en konkurranse hvor man skal finne frem til den beste låta.
At Guri ikke gikk videre her forteller meg bare hvor lav kvaliteten i den Europeiske musikk kulturen faktisk er. At sanger som de utført av Bulgaria, Moldova og Slovenia og så og si resten av dem kommer med videre uten å ta med seg det Norske bidraget er for meg Gresk og totalt ubegripelig.
Det er nesten som at man lurer på om hele det Europeiske folket er musikalsk tilbakestående.
Jeg foreslår at Norge ikke bidrar til konkurransen neste år slik at de slipper å gjøre narr av seg selv sammen med disse makabre musikknasjonene de kjemper imot. Det er rett og slett flaut å komme med det beste bidraget kun for å bli latterliggjort av en resultatliste som forteller oss at Grand Prix seerene har en gjennomsnittsalder på 12 år.
Til slutt stiller jeg meg bak ideen til SKUFFET SEER angående Nordisk Grand Prix, slik at vi ikke blir nedstemt av disse øst-europeiske landene som rett og slett ikke har greie på musikk, og som ei heller ikke kan holde en tone dersom den varer lengre enn et sekund.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 3:12 am
Men folkens, på lørdag skal det danses i hele salen i Helsinki til “Dancing Lasha Tumbai” med Ukraina. Det er bare lære seg den kuule nye moderne avarten av Fugledansen og lignende låter.
Det er mere trolig enn noen gang at Ukraina kommer til å vinne.
Den nye musikkvideoen er bl.a. på denne adressen på YouTube.
http://www.youtube.co...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 3:20 am
Trist at folk fra vestlige land skal ta av så hinsides som de har gjort. Jeg har aldri før stemt på så mange land som jeg gjorde i dag (eller i går, siden det er blitt fredag). Jeg stemte på 11 land, 9 av dem kan nok betraktes som østlige, og jeg angrer ingenting. 5 av de jeg stemte på gikk videre, og jeg er egentlig fornøyd. Litt synd at enkelte av favorittene ikke gikk videre, men sånn skjer. Det er ALLTID noen overraskelser i ESC, og det er det ikke noe galt med. Det er på tide at vi i vesten innser at musikken vi lager er for kjedelig, alle ha hørt det før, mens musikken fra øst er et friskt pust. At vestlige land ikke greier å henge med i det er da ikke Øst-Europas problem? Men hvis det nå blir til at de store vestlige landene trekker seg, så blir det nettopp det. Øst-europeiske land som her strever for å få innpass i Europa, og komme nærmere de vestlige landene, vil igjen bli stående alene på siden. Akkurat nå skjemmes jeg litt av å være både nordmann og vestlig…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 3:46 am
Synes man burde gå tilbake til å synge på sine egne språk igjen. Kjedelig når nesten alle synger på gebrokkent engelsk..
Og så synes jeg folk burde gjøre litt mer show på scenen. Tror det har mer å si enn selve musikken. Ta Lordi som et prima eksempel. De var jo kjempekule!
Gleder meg til å se Ukraina på lørdag!!! Endelig litt sirkus.
Ellers virker bidragene temmelig kjedelige.
Heia “The Ark”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 5:22 am
Ikke noe rart at Guri ikke gikk videre. Ikke er hon noen stor sanger akkurat, og selv om hun holder seg i god form så nytter det ikke for en 45-åring å slåss mot lettkledde damer på 20.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 5:29 am
gp pleide å være skikkelig party, men nå er alt bare trist. Ikke det at låtene ikke holder mål, eller at Norge ikke er i finalen – VIT AT DU ER SAVNET JOSTEIN!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 5:43 am
Finsk TV ødela for oss, østeuropeisk mafia, dårlig lys, feil parfyme… bla,bla,bla…
Såååå tipisk norsk når vi taper!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 6:22 am
Ærlig talt, Norge stilte i år med en skikkelig dårlig låt. Schanke surfa på dansebølgen, derfor vant hun den norske, selv om låta hennes var blant de dårligste i den norske finalen. Jeg hadde ikke regnet med noe annet enn jumbo.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 6:58 am
En del av problemet tror jeg er at nordmenn er kjendisgale. Jo mer du har vært i “se og hør” eller på et eller annet realityprogram jo større er sjansen for at du blir plukket ut til å representere Norge i GP. Uten tanke på om sangen kan gjøre det bra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:04 am
Synd at låtene ikke er i fokus denne gangen! Å stemme på nasjon i stedet er temmelig talentløst spør du meg, men så var det vel ingen låter i år som utmerket seg til å bli super hits!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:11 am
Vest-Europa er bare så past decade altså..
Folket i Øst er i det minste ekte, eller ektere, enn oss forvirra gammelhøns her i vest og i nord. Latino fra Norge, Hallo! – Pricilla-Drag fra Danmark, Hallo! – Hits for Kids fra Sveits, Hallo!
Min favoritt er: MAKEDONIA.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:11 am
Man kan ikke klage på dagens resultat. Tre av de fire beste semifinalistene kom videre. Dette var Ungarn, Latvia og Serbia. (Bare Island av de i utgangspunktet 4 mislyktes). At det ellers er mye jalla, er fordi det ikke er så mye bra.
Norges sang kunne ikke bli bra, og dette er n’te, utenom når vi sendte Wig Wam, at vi her til lands ikke evner å sende noe som skiller seg ut.
MGP handler om å finne en sang som sitter bra nok, OG som skiller seg ut. I årets norske finale hadde vi egentlig ingen, men om det skulle ha vært noen, måtte det ha vært Dusty Cowshit.
I fjor måtte det vært dragartistene, i 2004 er det en skandale at vi ikke lot ja-da, med sin russiskinspirerte sang dra ned til finalen i Kiev.
Nei, her til lands har vi bare oss selv å takke. Vi evner ikke å lage original musikk. Det vi sender er ikke bra. Årets sang er ikke bra, Alvedansen i fjor var ihvertfall ikke bra osv.
Lager vi gode sanger, som skiller seg ut, vil vi trolig klare å hevde oss også.
Dette ble sikkert for langt til at noen gadd å lese det, men det er nå så. Jeg legger til at jeg har ingen sympati med de som oppriktig ble skuffet over at Norge ikke kom videre, og oppriktig mener at Norges sang var blandt de beste.
P.s.: Sundnes var kjedelig som kommentator, savnet av Jostein Pedersen var stort!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:20 am
Neste år kommer vi med 3 bidrag, ett Norskt, ett samiskt i en crossover av nordlysetno och bölgende marrokansk selskapsdans og ett som representerer det Norske skipsfatsregistret. Det må vel gå an ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:21 am
Vi savner deg! Du er den beste kommentatoren…. og den eneste! Dessuten var det en lykke at Guri ble stemt ut, hun bare red på en “skal vi danse”-bølge, som trofaste TV2-inbesile tittere holdt i gang alt for lenge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:21 am
Er det egentlig mange her som bruker å se på Grand Prix? Har selv ikke sett på det siden jeg var ti år, (noe som er 18 år siden). Dere så jo hva Jostein skrev, Grand Prix er veldig populært i østblokklandene.
Så kan vi ikke bare la dem ha den gleden? Døp gjerne Eurovision Songs til Eastblock songs for min del.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:29 am
Ble overrasket at Guri vant de norske GP finale.Utdatert og fenger ikke meg. Må sende noe mer tidsriktig i det minste. Landa i øst stemmer på hverandre, så utfallet er kansje gitt på forhånd?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 7:59 am
Du milde …. så mange klager ….
Det minner meg om hopprenn og vindforhold.
De beste vinner til slutt uansett.
Vi hadde en utrolig gammeldags sang og tidene forandrer seg. Noe musikken burde gjøre også.
De 10 var de 10 beste. Så enkelt er det. Slutt og komme med alle teite unskyldninger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:10 am
E jo itj nå rart ho ikke gikk videre, sangen va jo rætt å slætt dårlig.
Typisk Norsk Grand Prix bidrag, dæm som faktisk koinna ha gått videre, bli ailler med
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:12 am
Det er ikke første gang Norge tror at det å “spille på lag med andre land” skal få oss til topps i Grand Prix. “Brandenburger Tor” var et frieri til Tyskland, “Glastnost” til landene i Øst, Inculoleco (eller hvordan det skrives) – også et forsøk på å skaffe oss sympatistemmer for å ha et viktig internasjonalt budskap i sangen – på flere språk. Det er sikkert mange flere eksempler. Jeg blir kvalm av dette. Hva skjedde med å lage god musikk for musikkens skyld? I år den j.. sangen med – selvsagt – spanskt refreng for å fri til spanjolene og andre spansktalende nasjoner. Så patetisk. – værre blir det når dama ikke burde hatt lov til å snakke noe annet enn norsk, for maken til uttale. Nei, skal man synge engelsk eller spansk eller whatever når man har et annet morsmål, så får man først lære seg uttale. Det hørtes ut som en 9 åring som sang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:15 am
The Eurovision Song Contest or Grand Prix as you call it, has been hijacked by the Eastern Block. But remember in these countries, where life for the average citizen is still pretty bleak, there is a lot of prestige and honour at stake over their country’s participation. This competition means a lot more to them than it does to the average western European. I know many in England love the competition because it is so awful, I know I do. But many of these people take it really seriously.
The EBU are definately going to have to look into what’s happened, otherwise they are going to lose western Europe’s interest.
As for Norway’s entry this year, don’t kid yourselves, it was an awful, unoriginal effort, and if I were Ricky Martins I would be looking for some form or compensation for plagiarism. As for the artist Guri, she’s nothing more than a middle aged has-been, who should act her age instead of pretending to be an overgrown teenager. Her show in all honesty was PATHETIC and an embarrassment to Norway and Norwegians. But hey, isn’t that in the true spirit of Eurovision?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:17 am
Guri falt igjennom.
Synger dårlig, ingen utstråling og dvask kropp. Nærbilde av ansiktet viste et rynkete eple. Udelikat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:27 am
Grand Prix uten Jostein? No way! Dette blir første gangen i konkurransens historie at yours truly ikke gider se/høre på. Halve moroa med Grand Prix har jo vært å høre kommentarene dine, Jostein! Uten forkleinelse til din etterfølger, men det der ble omtrent som å skulle hoppe etter Wirkola. Så han gikk til oppgaven med lave odds.
Jostein, Jostein, Jostein ruler!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:29 am
Ja, melodi grand prix dør ut fordi at norge ikke kom med videre. Jaja, fotball-VM bør også avvikles siden Norge ikke greier å kvalifisere seg, og jalla land som Brasil vinner oftere enn Norge kvalifiserer seg.
Seriøst….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:31 am
Endelig skal jeg slippe å se en grand-prix finale. Øst-europeiske arbeidere i alle vestlige-land + de øst-europeiske landenes samarbeid har ødelagt MGP for godt. Jeg har sett så og si alle finaler siden starten men nå takker jeg for meg hvis det ikke gjøres noe radikalt. Ser ingen annen løsning enn at vi må få tilbake fagjurier men det har vel ikke MGP råd til for mobiltelfonkronene er veldig god business. Låta til Guri var fullt på høyde med Bobbysocks vinnerlåt og jeg hadde skikkelig god magefølelse for Norge denne gang men takk Øst-Europa for at dere har ødelagt MGP.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:35 am
Det værste med Grand Prix denne gangen var kommentarene til Per Sundnes.
Han prater i munnen på programlederne og mens underholdningen pågår.
Vi kan lese på skjermen, og de fleste av oss forstår engelsk.
Få stoppet munnen til Sundnes. Eller aller helst få Jostein Pedersen tilbake.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:37 am
Ike så rart at teatersangen til Guri ikke kom vidre, skal vi kunne hevde oss nytter det ikke å bruke sharm fra norsk revyliv. Dusty cowshit derimot….det er artister som kunne kommet helt til tops.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:38 am
Nå må vi ikke være dårlige tapere,Norges sang var ikke det helt store,men hadde fortjent en plass i finalen.Det var så utrolig mye møkk i årets semifinale og det var jo typisk at Hviterussland og Latvia gikk videre,elendige låter er alt jeg har å si om de to.At Dj Bobo ikke gikk videre var supert,satt og lo gjennom hele sangen akkurat som jeg gjorde med danmarks bidrag.De to friskeste var Israel og Belgia,men kanskje litt for “merkelige” etter folks smak. Jeg fulgte sendingen på Bulgarsk tv og kommentaren Norge fikk før vi gikk i ilden er den vanlige: Nå til landet som innehar flest sisteplasser i konkurransen he he he. Her til lands (Bulgaria) bor det svært mange tyrkere,vi er nabo til b.la makedonia og serbia,liker russerne godt og tar Grand Prix dødsens alvorlig.For to år siden var det stor skandale her nede siden de hadde trikset med stemmene og den Greske låten som vant hadde allerede rullet på tv skjermene et par måneder og på radioen før finalen. Glem nå ikke at Russland feks har..ja nå vet jeg ikke antall mennesker,men iallefall mange flere enn de skandinaviske landene tilsammen.La oss si at 10 % av befolkningen stemmer,da blir de vestlige stemmene få i forhold.Da utelukker jeg de landene som allerede har finaleplass (unntatt russland), og det dreier seg om mange millioner mennesker som ikke følger semifinalene.Mens i Russland så følger nok mange semien siden de vil stemme fram sine brødre/naboer..ergo..østblokk innslagene blir mange.Håper på bra resultat for mitt andre hjemland Bulgaria,siden de for en gangs skyld har et bidrag som er bra (trenger ikke å si så mye om de 19 andre sangene den kjempet mot..DET var grusomt det).Denne gangen har de satset på litt mer folkesang fra fjellene,mikset med trommende rytmer (var ikke den litt oppbrukt forresten?),vel uansett så krysser jeg fingrene for dem i finalen.Så får vi komme sterkere tilbake neste år med en Norsk melodi med russisk preg hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:43 am
Har visst det hele tiden.. At den sangen ikke kommer til å nå opp..
Nå må Norge snart skjønne at man ikke kan sende typiske grand prix låter til finalen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:43 am
Kjære Jostein!
Grand Prix er ingenting uten deg.Du var Grand Prix med stor G.Så her blir det ikkje sett på NRK på lørdag.
Kva kan gjerast for at NRK tar deg tilbake tro??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:46 am
La ett eller annet østeuropeisk land ta å sløse bort sine penger på dette arangementet. Det at Guri ikke gikk videre var kjempebra! Hadde vært flau om norge hadde kommet til finalen med et slikt plagiat av en sang. Den sangen er helt grusom, klar sisteplass spør du meg! Guri kan finne seg et annet sted å kle av seg, så jeg slipper å se ho! USJ!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:46 am
Dette var seriøst tragisk. Vel har man en tendens til å stemme på sine naboer men dette har jo glidd ut i den reneste parodien. Hvis man tar bort navnet Bulgaria på deres bidrag hva sitter man da igjen med? Etter min mening umusikalsk søppel. Hadde belgias bidrag fått Bulgaria eller et annet øst-europeisk lands navn på seg så hadde sikkert de også gått videre. For eurovisjonen må det snart gå opp ett lys, for slik kan man ikke ha det lenger. Folk er jo ikke totalt idioter heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 8:51 am
Fem glimrende grunner til at det ikke blir Eurovisjons-TV på oss til lørdan’:
1. Norge er ikke med.
2. Vi synes mange deltagerland ikke har noe some helst med Europa som vi kjenner det å gjøre. (fire deltagerland ligger faktisk nærmere Afghanistan enn de ligger Norge og to ligger opp mot Iran…!!)
3. Per Sundnes var en oppblåst pomp som nå har mistet all sin kredibilitet og ligger utslått, utmattet og utvasket igjen på matta. Per, detta var dårlig. Bring back Jostein Peeeeeeedersen!
4. Noen av semifinalevinnerne var spennende og interessante nok til å gå videre, men i det store og det hele noe forferdelig makkverk av “musikalitet”. Hverken sjarm, sceneshow eller musikalsk kvalitet, men allikevel går de videre fordi de er ex-kommunistiske mikrostater som har vært utsultet på vestlig kontakt og derfor stemmer hverandre inn basert på politikk istedet for musikk.
og sist, men ikke minst, 5: Robert arrangerer X-box kveld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:00 am
Hallo,
Man begynner å skjønne hvorfor Italia aldri har giddet å bruke tid og ressurser på dette tullet.
Italia har San Remo-festivalen for seg selv. La oss gjøre noe tilsvarende. Dette sølet er bare tull fra ende til annen. Lørdag venter en finale der det blir klovneopptredener av Storbritannia og Frankrike (som fikk gratis plassi finalen).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:00 am
Én ting er at en del land snakker så rare språk at de føler at de trenger å synge på engelsk for å nå ut til publikum (les: for eksempel Island, Norge og mange andre), selv synes jeg EBU burde ha som prinsipp at alle land synger på sitt eget språk, men blir det ikke litt underlig når det gresk-tyrkiske landet Kypros synger på fransk? Eller at Latvia synger på italiensk??
Skal dette være en konkurranse der vi etterhvert kan kjøpe spillere slik som i fotball?
Det skal ikke mye til før Norge stiller med en Latviskfødt Fransk-Polynesisk albino-negresse som synger opera på tyrisk dersom vi tror det har en vinnesjanse!! Ja, såfremt hun har store pupper, så klart.
*gremmes*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:02 am
Få iallfall Jostein tilbake i stolen i stedet for den kortvokste lespende nye fyren som leder showet i år. Han hørtes jo ut som han var full. Det han ikke var full på var humor. Nei Jostein vil alltid rule den gata. Tid for opprør !!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:13 am
Jeg er enig med dere, konkurranssen har blitt allt for slavisk. Jeg likte Island! So synd at han ikke gikk til finalen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:15 am
Tror eneste muligheten vår neste gang (hvis det blir noen neste gang da), så må vi få en av våre nye landsmenn til å stille opp. Fra Serbia, Montenegro, Jugoslavia, Latvia osv osv.. Da får vi kanskje noen stemmer derfra vi også
Eller så får vi gjøre som de har gjort i Junior Grand Prix, lag en konkurranse bare for Vest-Europa. Blir mye morsommere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:19 am
Ja, OG LØRDAG MÅ VI STEMME SVERIGE !!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:20 am
Med forbehold om at regnestykket ikke går helt opp: Løsningen med øst- og vestproblematikken er å ha to semifinaler neste år. Den ene inneholder de gamle østblokklandene, den andre har alle de andre. Fra hver av semifinalene går tolv land videre til finalen (ti hvis Frankrike, Spania, Storbritannia og Tyskland fortsatt vil være direkte kvalifisert).
Da blir det 24 land i finalen, som nå. Men det blir ikke bare Øst-Europa mot “de fire store” og Sverige lenger.
Musikken, derimot, den blir like begredelig som før uansett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:21 am
Bare for å opplyse dem som sier at det er bare østeuropeiske land som er videre i fra semifinale – det er ikke helt sant. I hvertfall geografisk sett. Etter min kjennskap så er det flere land fra Sør-Europa som gikk videre. Men for nordmenn er det vel Spania, Italia og Hellas som utgjør Sør-Europa.
Angånde sytingen om at de østeuropeiske landene stemmer på hverandre – VAR DET IKKE FINLAND SOM VANT I FJOR? Ligger Finland i Øst-Europa også?
Nei, nå må vi konsentrere om å lage GOD MUSIKK, noe som skal være fengende nok for alle, inkludert øst-europa, i stedet for dårlig latino inspirerte låter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:25 am
For å si det slik. Jeg switchet over på semifinalen helt mot slutten av fremføringene. Jeg tenkte grøss for en heselig sang og melodi. Deretter kom sammendraget over alle sangene, og da var ikke den heselige sangen så værst likevel. Det sier litt om alt rusket som alle landene lirer av seg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:30 am
Jostein, vi savner deg som kommentator. Den ekle nordlendingshomsen med grøtete og utydelig tale er rett og slett grusom å høre på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:37 am
Tyvärr var Norges bidrag inte tillräckligt bra, den hade aldrig gått vidare i Sverige. Så bättre lycka nästa gång!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:37 am
Greit nok at Guri ikke gikk videre. Det så ut for meg som om det var de unge artistene som ble stemt inn. Så bare siste 40 min. Stemte selv på Georgia. Det som skuffer litt, er at det faktisk var noen elendige sangere/sanger som gikk videre. Danmark var ille, og Sverige kopierte Norge fra 2 år tilbake. Bare synd Sverige var garantert deltakelse… Det er sterke tegn til at Øst-Europa tar over litt, men vi må huske på at de er nye i gamet, og har ventet på å få delta LENGE! Håper at det blir slutt på garantert deltakelse, og at alle land må kvalifisere seg i fremtiden. Da blir det forhåpentligvis slutt på en del av møkka. Norge bør for øvrig kaste ut gamle MGP artister og låtskrivere, og prøve å få med unge artister på noe som nå er så harry at det nesten ikke er mulig lenger!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:37 am
alien: Vi finnene vant i fjor, så det er mulig at en vest-europeisk land kan vinne, også nå, i 2000-tallet. Röst Finland igjen!
Finland!! Go Hanna, go!!!! ,,/.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:38 am
Island burde ha vært med videre!!! Buhu….
At Norge ikke kom videre var ikke noe overraselse, selvom Guri gjorde en god jobb.
Er enig at Dusty Cowshit burde ha vært med. De kunne nok kommet seg videre til finalen.
Og Jostein; kom tilbake! Vær så snill….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:40 am
Ikke skyld på “østblokkland”. Det holder ikke å være pen med lange ben – selv om en i tilleg også kan synge godt. En må faktisk ha en sang som er noe også. Det hadde dessverre ikke Guri.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:46 am
#1 skrev: “Sett opp vakter på svenskegrensen og på flyplassene slik at vi ikke slipper G:Son inn i Norge igjen.”
Hehe:O)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:48 am
Åh, jeg er så enig med nr. 41…………
La oss slippe … og ja, vi skjønner engelsk…..
Noe må gjøres….. Vest-Europa får ha sitt eget GP
Øst-Europa får ha sitt…..
Og til deg Guri: Du var helt toppers. sangen likeså. Det beste siden ” La det Swinge “
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:53 am
Dusty Cowshit skulle helt klart ha rep. Norge. da hadde vi helt klart vert videre og gjort det bra i finalen. Hvem løk-huer er det som stemte fra Guri!?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:53 am
jeg har bare en kommentar til hele opplegget…. DUSTY COWSHIT!
de er så uhøytidelige at det blir latterlig morsomt, når det kommer ei norsk bleikfis på 45 år å skal prøve seg på hot latino beats blir det bare flaut
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:55 am
Holdt en knapp på Island, og jeg ble skuffa da den ikke kom inn blant de 10 beste. Som frykta var det bare Østblokkland som gikk videre, og jeg er enig i at det burde ha vært avholdt 2 GP; en for det gamle Europa, og et for østblokklandene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 9:58 am
Det hadde vært gøy med Norge i finalen, og det var synd ikke Eirukur fra Island gikk videre – men hey – mange gode sanger å gle de seg til på lørdag. Serbia er flott, Sverige fantastisk – samt at finalen får elementer som håndlys og tyrkisk-timberlake. Vi får Eastern European Song Contest – men systemet fungerer iallefall – vi slipper å høre både Albania og mølet fra Sveits en gang til. Så må vi bare holde ut med England.
Forøvrig må jeg si jeg savner Josteins kommentar. Ikke for å disse Per Sundnes, men gud så TAMT! Hvordan kunne han for eksempel unnlate å bemerke at Polen hadde brukt opp sitt klesbudsjett på Beate Uhse? Og samtidig som kommentaren var tam, så snakket han kontinuerlig under hele pausenummet. Vi ser da TVen, de fleste av oss?
Men dog – lørdag blir en fin dag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:00 am
Noe annet som irriterte meg bortsett fra det åpenbare (østblokk, jippi!) var at kommentatoren i år ikke klarte å holde munn. Kjeften hans stod ikke til å stoppe, og det som kom ut var feminint vrøvl fra ende til annen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:08 am
Nabostemmegiving har lang tradisjon i MGP. Med den Øst-Europeiske dominansen må dette nå gjøres noe med. To alternativer stikker seg ut: En Vest- og en Øst-Europeisk semifinale (kun de 4 store+siste års vinner går rett til finalen). Eller regionale delfinaler: Del opp Europa i regioner som normalt stemmer innbyrdes. La disse sende 2-3 melodier hver til finalen. Mao: En Norsk finale. Deretter en nordisk finale med de 2 beste i hvert lands finaler. Og Norden sender 3 melodier til MGP. Da får vi 3 FINALER som alle vil være interessante for ALLE. Dette ville resultert i at skandaledømmingen som førte til Eirikur’s utstemming ville vært unngått – og vi ville hatt TO gode nordiske sanger i finalen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:23 am
Satt lettere sjokkert og fulgte med de 10 som gikk videre. Noen av de var greie nok – men at Bulgaria gikk videre det kan jeg ikke forstå! Han Paris Hilton look-alike som sang for Hviterussland var jo litt underholdende
)
Vi kan være skuffet og gråte litt over at ingen av de nordiske landene gikk videre, men så må vi se på bidragene våre mot de som gikk videre. Personlig tror jeg ikke at Guri hadde gått videre hadde hun kommet med dette bidraget hadde det ikke vært for at det er så kort tid siden hun kom på 2. plass i skal vi danse.
Når alt det er sagt så må jeg si at den nye norske kommentatoren var tragisk, virkelig virkelig tragisk. Han snakket uforstående og det var tydelig at han prøvde å etterligne det. Det var som å høre et dårlig coverband! Jeg håper at denne permisjonen din fra GP kun varer et år…
Uansett. Konklusjonen er at øst-europa knuste Vest. Kan bli en spennende finalen. Mens vi slikker sårene og planlegger neste år må vi ha i bakhodet at dette er muligens første gang de har sett at demokratiet virker, hver stemme teller og blir talt!
)
Lenge leve demokratiet – vi sender A-HA neste år
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:24 am
Guri_Schanke – the best. Russia love Norway.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:30 am
Det er mange årsaker til at resultatet ble som det ble. Mange land i det vestlige Europa stiller meg meget dårlige sanger og artister. De verste eksemplene i år er antakelig Belgia, Danmark og Storbritannia. Norges bidrag synes jeg var bedre enn alle disse, men langt dårligere enn f.eks latino låtene til Spania og Portugal. Det er mye rare meninger om landene mange påstår er i Øst-Europa. For det første er det feil at f.eks de baltiske land er øst-europeiske. De er en del av nord-Europa. Finland er jo f.eks nærmeste nabo med Estland, i samme tidssone, samme kutlurelle bakgrunn, osv, noe som da evetuelt også plasserer Finland i Øst-Europa. Man kan ikke bare kalle land øst-europeiske bare fordi de tilfeldigvis har vært underlagt tvangspålagte kommunistiske regimer. Det er ellers intressant å legge merke til at det er få Sentral-Europeiske land som blir kvalifisert. Polen mangler, Tsjekkia, mangler, Slovakia var ikke med i år, Ungarn klarte seg, Østerrike falt ut.
Øst-Europa er egntlig følgende land: Russland, Hviterussland, Ukraina, Moldova, Romania (delvis), og Bulgaria.
Disse landene sammen med statene i det tidligere Jugoslavia satser svært mye på ESC og får frem gode sanger og dyktige artister. Det samme gjør landene i Kaukasus, Armenia og Georgia, og snart banker også Aserbasjan på døra til ESC.
Det er ikke bare til ESC disse landene lager god musikk, men også generelt. Romania har mange svært gode artister og er flinke til å markedsføre sin musikk i store deler av Europa. Mange mennesker i Norge og ellers i det såkalte vest-Europa som egenlig også er Nord-Europa og deler av Sør-Europa, er veldig forutintatt og nesevise ovenfor det de kaller Øst-Europa og øst-europere. Det skal og kan liksom ikke komme noe godt fra disse landene. Bare det at noen her kaller disse landene for “SLUM” sier jo sitt. Skulle Norge f.eks ha sendt like populære artister til ESC som f.eks Romania gjør, måtte vi stilt opp med a-ha, Dum Dum Boys, DDE, og ikke artister som ikke i utgangspunktet er spesielt populære. Man kan også satse på helt nye talenter. Det er mange av dagens deltakere i ESC som har bakgrunn fra Idol og ligende. Ikke noe galt med Guri S, men hun er jo først og fremst populær som skuespiller (fremragende innsats i f.eks “Den spanske flue”), men hun er jo ikke kjent som en av Norges beste og mest populære sangartister. Når man ikke sender sitt beste i konkurransen kan man jo heller ikke vente å vinne. Det blir som å sende en kretsmester fra Toten til å løpe 1500 m i OL. Du har ikke sjangs.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:31 am
Slutt å tråkke på Øst Europeiske land. De sender til GP sine beste artister og veldig ofte virkelig sterke bidrag.
Og hva stiller “Vest-Europa” med? Freak-show som fra Dannmark? Elendige greine som Belguim? Eller utgått for dato som Norge? Hvorfor ingen naboer stemte på Norge, mon tro?
Island er synd med. de hadde fin låt.
Den beste har vært jenta fra Hungaria, håper hun vinner hele GP.
Og ikke glemt at mange land fra Vest-Europa gikk rett til finalen. Finland vant i 2006, ikke sant?
Og at Norge gikk ikke videre, betyr ikke at GP er død.
Jostein, savner deg! På lørdag skal jeg se GP på svensk…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:40 am
Jeg synes vi skal slutte å være dårlige tapere og ønske øst-europerene lykke til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:42 am
Nå må dere gi dere, sa allerede etter sang 19. at Norge ikke kommer videre, greit nok det og helt fett for min del. Skal se GP finalen alikavel og kose meg.
Det som imidlertid IKKE er fett er lavskalle kommentarene fra alle ang. øst og vest. For F…, vi lever da i 2007 og bør da vite bedre enn å sjikanere på denne måten. Hva er problemet? Guri var ikke god nok, derfor kom hun ikke med!
Guri’s melodisjanger i seg selv var et helt greit valg, og en sjanger som mange liker, også i østeuropeiske land, og hadde resten vert bra nok hadde hun helt sikkert fått de stemmene hun trengte fra disse våre naboer i øst for dermed å kunne gå videre til finalen. Det gjorde hun imidlertid ikke!
Slutt å syt og produser mer unger dersom dere tror utfallet skyldes “nabostemmegiving” o.s.v.!
Dere høres ut som en bande nazi sympatisører hele gjengen. Ikke lenge før dere krever GP for kun den ariske rase.
Guri-malla sier nå jeg!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:44 am
Verste kommenteringa av MGP ever…. få tilbake Jostein, du kunne i hvertfall se på noen av innslagene uten å snakke over alt. Respektløst mot arrangører å snakke hele tiden slik, og mot lytterne som prøver å få med seg noe av det som skjer. Hvis han der kommenterer neste år så er det siste gang jeg ser/hører på MGP.
Enig i dem som sier at Norge ikke burde stille igjen, før nye regler er på plass som gjør denne konkurransen rettferdig for “mindre” nasjoner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:46 am
Hamarsing: “Dette ville resultert i at skandaledømmingen som førte til Eirikur’s utstemming ville vært unngått – og vi ville hatt TO gode nordiske sanger i finalen!”
Nei… TRE gode nordiske sanger…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 10:57 am
Dette var som fortjent. Vi er jo litt trege her i Norge og klarer aldri å komme med noe nyskapende.
Jeg er trønder selv og vet hva jeg prater om!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:18 am
Til alle som syter over nabolandstemmene:
Få det inn i skallen engang for alle at det er ikke bare snille naboer som stemmer på hverandre, men at det faktisk bor folk i nabolandene som kommer fra det land de stemmer på. I hele gamle Sovjet bodde folk på kryss og tvers i de forskjellige sovjet-republikkene. Samme gjelder landene som er kommet etter oppløsningen av gamle Yugoslavia. Det bor makedonere i Serbia og serbere i Makedonia, osv. Det bor hviterussere i Russland og Ukraina og baltiske land og vise versa.
Dette er den egentlige HOVEDÅRSAKEN til “nabostemmene”. Ikke noe mafia, ell.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:23 am
Slovakia, Ungarn og Serbia gikk greit, men de andre var det ikke mye kvalitet over
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:23 am
Om et par aar er det KUN ostblokkland + Tyskland,Storbritannia,Spania og Frankrike i finalen!!Det folk sier med aa dele inn i 2 semifanel- ost og vest,er vel kanskje ikke en saa altfor dum ide?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:29 am
Jeg er ikke enig Jostein. Jeg synes det er latterlig å ha en sangkonkurranse der du har land med innbyggertall som overgår de andre Europeiske landene som stemmer på hverandre uavhengig av hvor dårlig sangen er. Hvis vi skal ha glede av dette må jo den beste sangen vinne, og da må det være bedre med en større fagjury som vurderer objektivt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:40 am
Noen som er enige med at Sverige sin sang iaar minner om noe vi sendte i 2005 og som er ganske saa store her i landet? Uansett,saa syns jeg vi skal stemme paa Sverige,om du liker sangen eller ikke..For det er ikke musikken det handler om i ESC lenger!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:42 am
Europeiske delfinaler har ikke noe for seg. Tror eneste utvei blir å bringe tilbake fag-jury, evnt. med telefonstemmer som teller 1/3. Ellers blir det land, og ikke bidrag det stemmes på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:56 am
Diktaturet Kviterussland har beste sangen og gjekk fortent vidare. Norge burde stillt med Dusty Cowshit eller Crash. I eit år med mykje rock, så hadde sikkert Crash gjort det bra. Elles synd at ikkje Eirikur gjekk vidare. Island hadde beste sangen av dei nordiske landa i år. Viss vesteuropearane gir fleire poeng til vestlege land, så vert det fleire vestlege blandt dei direkte kvalifiserte neste år. Per Sundnes har peiling på musikk. Det ser vi kvar mandag i Store Studio, men han manglar Jostein Pedersen sin usaklege sjarm. Er det nokon som hugsar dei seriøse kommentatorane som var på 80-talet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 11:58 am
Semifinalen i går var til å gråte av . Den system med semyfinalen og telesteming fungerer ikke , deltagere er mer opptatt av fantasyfulle ( løse etter min menning) ceneshower , mens usik blir mindre interesant . Meste parten av sangene som gikk videre er ikke verd å høre på…. gode sanger som Island ,sveits , Belgium , Andorra , Norge og Portugal var mye bedre men gikk ikke videre . Nei som det ser ut nå legge ned hele greia , det er blitt bare useriøst , ikke fordi østblok landerna gikk videre men fordi sangene var rett og slett dårlig . Uff , uff , uff
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:08 pm
Hva med å dele inn i soner. At for eksempel hvert land ikke har lov til å stemme på sine 5 nærmeste naboland. Da ville det blitt mye mer rettferdig.
Forøvrig må jeg bare si at det ikke var noe rart at ikke Guri gikk videre. Makan til platt og dårlig sang skal man leite lenge etter. Norge burde skamme seg som har sendt en sånn sang til Helsinki. Mitt forslag er at vi sender Wig Wam hvert eneste år..:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:25 pm
Hei Ikke rart at Tyrkia går videre med den andelen tyrkere i Tyskland som kan stemme på eget land. Vi har ikke mange nok utenboende nordmenn som kan stemme påe eget land. Man må nok vekk fra SMS stemming skal denne bli rettferdig. Og det er vel som tidligere kanskje at om man har Skype så står serverne i sverige or registreres derfra og ikke fra hjem landet. For lett å jukse?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 12:30 pm
MGP domineres av øst-europeisk dominans. Grunnen, mener jeg, er enkel. Det er stor utflytting fra disse landene. Det bor f.eks mange millioner tyrkere i europa. Selvfølgelig stemmer de på sitt eget hjemland! Det hadde vel vi også gjort hvis vi bodde utenfor våre egne landegrenser.
Eneste mulighet til å oppnå en rettferdig avstemming på er å ha en fagjury, med 2 representanter fra hvert land som gir sine stemmer. Men det vil vel neppe komme til å skje fordi da går MGP glipp av store inntekter som kommer fra telefonstemmer, samt at MGP mister litt av sjarmen med avstemminger…
Kanskje kan en kombinasjon av en fagjury og telefonstemmer være en mer rettferdig løsning for framtiden..?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:09 pm
Altså, tre ting:
-de som er direktekvalifisert har ikke sjangs til å vinne, siden de som har vært med i semien har fått ekstra PR. De fire store har tabba seg ut ved å kreve å slippe semien, og det er ingen fordel å komme på femteplass (som Sverige) og dermed være med også neste år, for på den måten kan de aldri vinn.
-Storbritannia burde dele seg opp i England, Skottland, Wales og nord-irland, så hadde de også fått en sjangs til å stemme på hverandre.
-Fremmedarbeiderne bestemmer alt, det er jo for eksempel standard at Tyskland gir 12 poeng til Tyrkia, fordi det er så mange tyrkere i tyskland… og det er vel det trikset som gjør at Vest-europa også øser ut stemmer østover nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:26 pm
Noe så utrolig dumt!! åååå ble sikkelig skuffa når Polen og Norge ikke kom med. Bare østeuropeiske land er med videre, jeg synes det er jævlig ureddferdig at de folka der bare stemmer på naboland. Men håper at Tyskland vinner hele greia, skal stemme på dem sikkelig mange ganger. Hvis det er et østeuropeisk land som vinner på lørdag så boikotter jeg hele greia. Men håper Polen og Norge kommer videre i neste år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:35 pm
Jeg lurte faktisk seriøst på om de hadde snudd resultatlisten feil vei eller noe…alle de VERSTE sangene gikk jo videre jo!
Helt utrolig!
Kast alle de møkkalandene øst for Tyksland ut av Europa og ut av Eurosong sier nå bare jeg….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 1:45 pm
Tyrkia er vel ikke øst-europa?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 3:34 pm
HEIA ISLAND
Ja så var det dagen derpå…og Norge kom ikke til finalen. Men det som var mest synd var at ISLAND ikke gikk videre – absolutt den beste sangen og artisten! Stå på Eirikur!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 4:41 pm
øst europa gjekk videre fordi dei stemte på kvarande og vest europa hadde svakke sanger derfor stemter eg moldova fordi dei ein mykje betre framførling ein dei andre heia moldova, finland og russland
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2007 at 4:45 pm
Utrolig, trodde lista ble snudd opp ned. Hviterussland,Tyrkia og Serbia gikk fortjent videre. Men er det mulig at de andre 7 gikk videre? Sveit, Polen , Østerikke og Island var blant noen av de som kunne gått videre. Noen som tuklet med resultatene tro?
PS. Glemte Andorra
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2007 at 4:43 pm
hva er det med dere folka i “VEST-EUROPA” ? er dere liksom mer verdige og bedre enn folk fra Øst-Europa?
faen men det ser sånn ut…Så trist for at enkelte av dere tror at nordmenn er noe så spesielt..men sannheten er dessvare at dere er ikke noe annet enn oppblåste egoer, olje og selvgode nordmenn…sutrefolk..
Typi
sk norsk å sutre og klage…med en gang norge er ikke videre med i noe så skylder dere på andre..TYPISK. prøv å produsere litt bedre musikk, NORSK MUSIKK for Guds skyld..ikke latino.prøv å synge på norsk, skap noe nytt..ikke sende en gammel kjerring i kort kjole + dritt dårlig sang, og forvente at Norge går videre..
Selvfølgelig var det mange dritt sanger som gikk videre, som ikke fortjente det, men der er jo ikke bare “ØSTBLOKKLANDENE” som er med i finalen..ikke sant?
Å klage på at enkelte land stemmer på sine naboland..det har jo dere i skandinavia gjort også..folk stemmer på det de liker og som likner dem mest,uansett hva dere i norden mener..
fatter ikke at dere gidder å klage så masse..
Heier på hjemelandet mitt i år, Heia Serbia:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende