
Da er det altså mulig: Kvalitet vinner! En enkel sang om kjærlighet innpakket i ekte følelser vinner. Ingen dansere. Ingen frysefolier, strutsefjær eller påtrengende naken hud.
Kjærlighet.
Den vi alle drømmer om og har/skal møte. Så enkelt og vanskelig er det.
Jeg nekter å gå inn på en diskusjon som handler om at "øst"-landene har "kuppet" GP. Dette er ikke krig. Dette er et underholdningsprogram en lørdag i mai – slik det har vært i 51 år. Selvfølgelig handler GP ikke bare om musikk, men musikk er og blir det viktigste.
Det er viktig å huske på, når en anti-vinner som Serbia, sunget på serbisk går hen og nøytraliserer alt tøys og tull og opphever landegrenser – og alle andre grenser.
Den som hevder noe annet er uvitende.
I dagene fremover vil vi se menneskenaturens mest groteske sider komme til syne – ikke minst Sveriges reaksjon. Det er til å gråte over – og det er selvfølgelig ikke Serbias seier og de såkalte "øst"-landenes fremgang som ødelegger GP, men Sverige og lignende "vest"-lands reaksjoner.
Velbekomme, vesten! I mellomtiden nynner jeg på Marijas sang.
Sees i Beograd!


100 kommentarer In " Rett låt vant! Serbia: Marija Serifovic: Molitva (Bønn) "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 13th 2007 at 12:48 am
Nei, det er ikke en krig, men Øst-Europa HAR kuppet Eurovision Song Contest, og det er lite interessant for de vestlige landene å skulle delta når vi vet at vi uansett ikke har noen sjanse; østblokklandene stemmer på hverandre uansett hvor dårlig låta er. Serbias sang var helt ok, men kommer ikke til å bli noen hit. Uansett, tror ikke det er mange årene til de vestlige landene sier at de ikke gidder å sponse Øst-Europas moro lenger, så det blir nok en forandring snart så denne østblokkfeiringa tar slutt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:50 am
Bra sagt!
Den beste sangen vant.
Det var direkte pinlig å høre NRK-kommentatoren på den ene siden oppfordre alle til å stemme svensk og klage på at ikke Finlnand gav Sverige 12 poeng, og på den andre siden klage over at andre land stemte på naboene.
Oppfattet han virkelig ikke selv hvor hyklersk han var, eller var det et (mislykket) forsøk på selvironi?
Og hvor dårlig må den svenske låten være for at den ikke får 12 poeng fra Norge?
Det er noe som heter å feie for egen dør …
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:51 am
All respekt!!
Ungarn var i en klasse for seg. Jeg vil ikke spekulere i “østblokk”/”vestblokk”, men er enig i at det blir nok en blåmandag for Sverige. Men her stemte Norge, Danmark, Island, akkurat som det vi sier “østblokken” stemmer. Jeg trodde Tyskland og Latvia ville få mange stemmer, men der er nok Eurpoa forskjellig. Når det gjelder Serbia så tenkte jeg bare at det var et typisk bidrag fra Frankrike for 20 år siden, men meg om det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:52 am
Kunne ikke ha vært mer enig. Jeg har ikke sett/hørt noen av sangen før i kveld, så jeg hadde ingen favoritt før i kveld. Når stemmene skulle avgis så var det faktisk kun noen av de “øst-europeiske” innslagene som kunne få en stemme eller to. Nå etter at programmet er ferdig, så har jeg brukt internett for å høre noen av sangene igjen, og faktisk er Serbias innslag det beste. Faktisk så har jeg giddet kun å sjekke “øst-europeiske” innslag en gang til. Noen sa tidligere at det er kun de øst europeiske innslagene som virkelig har melodi, og det kan jeg faktisk si meg enig i etter i kveld (med untak av Russland)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:53 am
GRATULERER SERBIA
Den store fordelen du har Jostein, i motsetning til din “disippel” Pål *flirer*:))) er at du har en egen evne til å utrykke de mest skamløse negativialiteter på en ubeskrivelig positiv måte med det resultat at du gir oss en super opplevelse uansett hva vi selv foretrekker.
Dessuten behøver du ikke ta høyde for faren av å måtte “bite i deg” noe i ettertid.
Takk for god MPG oppfølging her på Bloggen! Godt du finnes for oss Jostein !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:54 am
Hatar du oss så himla mycket, att du måste skriva negativa saker om Sverige hela tiden? Vi i sverige tyckte mycket väll att Serbien var ett av dom bättre länderna ikväll,och varför gav ni i Norge oss 12 p om nu ni tycker så himla dåligt om oss? och varför skulle just Svergie skriva negativa saker om östländerna? Dagbladet och VG skrev inte heller så trevliga saker då ni åkte ur… Skaffa ett liv, och innse att Vi i sverige tycker himla mycket om er i Norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:59 am
Denne sangen var desverre ikke noe for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:59 am
Hvis Vest Europa vil ha noen poeng, må de slutte å sende så elendige bidrag, som Danmark, Spania og UK. Irland har vært også grusom.
Jeg er selv russer fra Ukraina. Men jeg stemte på Tyskland, Sverige, Finland, i semifinalen på Island (det er virkelig synd at Island kom ikke til finalen).Ikke alle i Øst Europa stemmer på sine naboer. Folk hos oss har god peiling på musikk. Men der tar de MGP mye mer alvorlig og satser på å vinne. Iallfall ukrainsk bidrag har ikke vært verre enn f.eks. spansk. Den vår morsom og dancevennlig.
Det som jeg kunne tenke meg å være foruten er Turkia…
Og – gratulerer Serbia!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:00 am
Ingen tvil om at det er en stemmeblokk ute og går. Eller rettere sagt mange stemmeblokker. Det som trengs er å avskaffe hele telfonstemmingen, for folk stemmer stort sett bare på naboland. Eller, og det er et stort problem når Nord-Europa skal utlikne resten, på sitt tidligere hjemland. Russland, Tyrkia og de tidligere jugoslaviske landene har ekstra stor fordel av det ettersom de har “utplassert” sine innbyggere over store deler av Europa. De poengene Tyrkia får fra Tyskland, Nederland og Sverige er stort sett innvandrere, de poengene Russland får fra Esland og Latvia er stort sett russiske kolonister som ble utplassert i Sovjet-tiden. Og de er med på å ødelegge MGP. Gjeninnfør fagjoryen, og problemet er stort sett løst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:01 am
Øst-Europa dominerte – fordi de hadde de beste bidragene.
Hvis vest-europeiske land vil vinne, får dce værsågod komme med bedre bidrag enn den plastikken de serverte i år.
For en gangs skyld stemte resultatlisten ganske bra med min smak, selv om jeg ville hatt Ungarn, Litauen, Irland og Latvia langt høyere, og Russland, Tyrkia og Hellas lenger nede.
Er Molitva den beste vinneren siden Nocturne?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:02 am
Latvia ble trukket opp fra semi-konvlutten for tidlig. Med et snere startspor hadde de blandt seg inn på topp ti. Ungarn ble nr. 9 med start nummer 8, hadde hun stert 10 plasser senere hadde hun kommet HØYT!
Østbloklanden stememr på hverandre, Blakan på hverandre, og skandinavia på hverandre. Det er ikke poenget, nabostemming foregår over alt i Europa.
Det som gjør at øst har fått et overtak de siste årene er at det er så veldig mange av dem, og ennå flere blir det når den eur-asiske regionen er åpnet for deltagelse. Men, det er også et godt poeng at østblokken og balkan også stemmer på hverandre, øst er rett og slett flinkere til å hodle sammen so mregion enn det vest er.
Når alt dtete er sagt, Øst tør mer, de har de mest opfinnsomme og orginale sangen, de er som regel først til å innføre de nye sjangerne og øst-europeerne ER rett og slett fantastiske låtsnekkrere. Vesten må rett og slett lære av øst. og lage bedre sanger.
Og de fire store, og da spesielt UK, budre få seg et sikkelig rapp over fingrene, et spåark i baken og beskjed om at forskjelsbehandlingen med at de bestandig er kvalifisert samme faen hva de sender ikke gjeølder lenger, og at også de må kvalifisere seg. På den måten vil de føre ann hva vestlig låtskrivning angår, og dra resten med seg.
Skjer det, så kan kanskje flere land enn Hellas og Tyrkia klare og blande seg inn mellom østblokk.landen. Fordi sangen da vil fortjene det!
Jeg sier som Jostein, jeg; Slutt å klag, vest, kom dere hjem og lag bedre sanger!
…og Jostein tilbake i bua. Dvergen må bort!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:02 am
Beste sangen vant ja!:)
Men mange sanger var bra også
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:03 am
Hei Jostein,
)
Vi savnet deg ikveld, dine komentarer, info … beste sang vant, der er vi enige, dette betyr verden for Maria og folket nede i Serbia.
Sutring av vestlige land … kan ikke dere svensker sende en bra sang isted … Stor Britania, så mye bra musikk som det kommer der ifra, og hvert år sender dem bare … vet ikke hva skal jeg kalle det?!
Det er faktisk så enkelt, lage en bra sang, og du MÅ IKKE synge den på engelsk for å vinne.
Du kunne kjenne følelser i Marias sang selv om du ikke skjønte noe.
Bra gjort, gratulerer!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:05 am
Så sant, så sant. Det får være måte på å være dårlige tapere. Så lenge de øst-europeiske landene har de beste bidragene er det klart de skal vinne. Og så lenge vi selv gi 12 poeng mellom nabolandene så har vi da ingeting vi skulle ha sagt.
Får jeg for øvrig minne om at Finland vant i fjor…og sist jeg sjekket ble da ikke de regnet som Østblokkland…
Slutt og syte, send heller et bedre innslag til neste år….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:06 am
Helt enig, en meget bra låt vant og det er det viktigste! Men det vil nok, enten man vil eller ikke, bli “gjort noe” med østeruopas dominans i løpet av de neste fem-seks årene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:10 am
sangen er fin. mens frenførelsen dritt. Var Sarbel synsk kanskje? Jasså Maria/Mario? Hehe..
Hadde ikke hele pakka, skulle ikke ha vunnet. Tyrkia burde det. Vinner av ikke øst-europeisk land:……. TYRKIA!
The real winner;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:10 am
Når vi er inne på hvor elendige noen av de vest-europeiske innslagene er. Noe som irriterer meg noe grenseløst er de “4 store” (Spania, Frankerike, England og Tyskland(?)), og hvordan de får et fri kort hvert år UANSETT hvor lite poeng de får.. Kan noen nevne en bra sang fra en av disse landene de siste årenen?? Og nei. kjolen til Gina G teller ikke
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:11 am
Naturling at naboer stemmer på hverandre, men vi norden har ikke så mange naboer som landene i øst, derfor skjev poenggiving. Av alle de dårlige melodiene var Serbia minst dårlig. Er redd det kan bli vanskelig å komme inn i det gode selskap igjen dersom systemet til neste år skal være slik som i år. Semifinalistene vil da bstå av mest vestlige land som vil bli nedstemt fra øst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:14 am
Hvis alle stemte på naboen, hvorfor vant da ikke Romania, Ungarn eller Russland, med hauger av naboer? Og hvorfor fikk Serbia toppoeng fra nær sagt alle kanter av kontinentet?
Personlig mener jeg Øst har gjort Grand Prix morsommere. Det har aldri vært mer camp enn Ukraina i år. Moldova tatt ut av en Frank Mills-tegneserie, FYROM og Irland med sine flotte folkesanger, Finland med sin ultramoderne rockelåt.
Konkurransen har ikke endret karakter, men den har blitt mer Grand Prix enn den var. Flere deltakere betyr at det blir vanskeligere å vinne, og mange deltakerland forbinder like lite med Norge som vi gjør med Moldova.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:19 am
poenget er ikke stemmeblokker, men hvor mange land det er i østen. Norge har ikke sjans fordi ingen har noe forhold til oss (unntatt norden, da). I østen sender de superstjerner som er kjent i mange land der nede, mens vi sender revyartister. Hvis Norge skal hevde seg må de sende en artist som er kjent i øst-europa og tre på denne personen en diskokule. Da kanskje… Jeg syns det er trist for jeg likte å heie på Norge. Men men…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:19 am
Det er betryggende å vite at det fremdeles er mulig å vinne MGP på grunnlag av kvalitet. På tross av hva man måtte mene om Østblokk-dominans og nabosympati i stemmeavgivningen så er det ikke til å stikke under en stol at kveldens vinnerlåt var sunget av en dame med talent. Og jeg nyter å se at denne damen vant uten å sprade rundt på scenen i bikini eller paljetter. Det er ikke utseende det kommer an på, men stemmen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:22 am
grautlerer serbia men kvifor ga vi moldova kun eit poeng eg er sjokka stemte 15 ganger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:34 am
Hej Jostein
Rätt låt vann det tycker jag också men var har du fått det ifrån att svenskarna skulle klaga på Finland för att de inte gav oss 12 poäng, kanske ngn av dina sv svenska journalisst kollegor?
De flesta av oss andra tycker nog inte så, jag tror di svenske skickade iväg 10 poäng till Serbien.
Arkarna kom inte till sin rätt i rutan, de är bäst live.
Du är saknad i den nordiska panelen inför Grand Prix för övrigt
Kram
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:34 am
… og en ting til …
Skal vi snart slutte å dele Europa i “øst” og “vest”?
Er ikke Norge i nord?
E ikke Italia nede i syden?
Frankirke er vel i vesten … Ukraina øst?!
Maria og “Molitva” kommer fra syd-øst Europa!
Cold War is over people, det er faktisk en del år siden!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:36 am
Naboer har alltid stemt på hverandre. Vi husker da vel Be-ne-lux-tiden.
Nei, det er fint at Øst-Europa hevder seg, selv om de nå har blitt meget dominerende.
Serbia fortjente forsåvidt seieren pga budskapet. Men jeg synes ikke det var den fineste sangen. Dog..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:37 am
Det betyr UTROLIG mye til Serbia at de vant! Og de fortjente det!

Takk til Norge med de 10 poeng!
Velkommen til Beograd neste år
Hilsen en fra Serbia
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:45 am
MARIJA SVAKA CAST NAJBOLJA SI BILA OG DET VAR PÅ TIDE Å VINNE !!!!!! HUUUUUUUUUUUURAAAAAAAAAAAAAA
AAA SERBIAAAAAAAAA..MARIJAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAA JUUUUUUUUUUUUPYYYYYYYY
VI
VAR BEST………
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:53 am
Den beste sangen/sangeren vant, uten tvil. Sangen sitter i hode. Skjønner ikke et ord av det hun synger, men se at det synges med hode, mage og hjerte, og sangen treffer meg dypest inne i sjela, og jeg ville ikke visst hvorfor dersom ingen hadde fortalt meg hva sangen handler om.
Vest-Europeiske land får levere mer kvalitet heretter, så er vi også med på leken. JA, naboland stemte på hverandre. I Nederland fnyser de like mye av oss fra Norden, fordi det var oppfallende hvor mange toppoeng vi ga de landene som deltok fra Skandinavia. Til og med Finland fikk gode poengsummer fra sine naboer.
Finland i fjor klarte å hevde seg og stikke av med seieren, så det blir tull å skylde på noe “kupping” av konkurransen. Vi får stille med mer kvalitet, mer rett-fra-hjerte-musikk, og skjerpe oss!
Vi i vest er ikke noe bedre enn de fra Øst. I år hadde de flere gode bidrag enn de fra Vest, ergo…
Surmuling er bortkastet, begynn heller å skrive på neste års bidrag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:56 am
Rett låt vant. Serbia vant klart i senien også.
Norge ble nummer 18 i semien med Danmark rett bak. Island ble nr. 13 bak Andorra og Portogal som fikk ble hhv nr 12 og 11.
Ser også at Norge gav sine poeng til Island(12), Ungaren(10), Serbia(8), Latvia(7), Tyrkia(6), Slovenia(5), Danmark(4), Hviterusland(3), Andorra(2) og Nederland(1).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:57 am
WIG WAM !!!!!!
Få dere noen monstermasker og bli med til neste år !!!! Da greier vi å kvalke inn til finalen garantaert!!!!!
Dessuten kan dere lage skikkelig rock!!!!
JOSTEIN!!!!
Du må bli med til neste år, kan du kommentaere på radio så kan vi skru av tv-lyden please???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:57 am
Østblokklandene stilte med de beste låtene, det er bare for vesten å hoppe av disko og engelsk og gjøre noe på egne premisser. beste låta vant.
Gorm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:58 am
Savnet også deg Jostein i kveld,du har en så behagelig kommentator stemme.Ja du kan være litt frekk men du er frekk på en fin måte slik at ingen blir fornærmet.
Serbia’s sang var fullt brukbar og noe helt annet enn det som vant i fjor(grøss)
BBC prime kjørte ikke programmet så fikk ikke høre Terry Wogan heller.Bruker å være litt frekk han og.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:59 am
Kanskje på tide å få tilbake juryen i GP? Folkeavstemming fungerer bare hvis folk stemmer med hodet, og ikke hjertet. Den beste sangen må vinne, men det var før.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:17 am
Jeg syns vi skal slutte å snakke dritt om Sverige. The Ark er kjempebra och utenom Serbia og Ungarn så hadde Sverige den beste låten. Synd det gikk så dårlig for dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:19 am
Me savna deg som kommentator!! Granprix e ikkje GranPrix uden deg!!!!
mvh,
Sarah og Kristian
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:21 am
Kordan i alle værden kunne vi i norge stæmme 12 poeng til Sverige??? Bare fordi det va The Ark?? Så gjer vi Finland bare 4 poeng som har en MYE bedre sang, flaut Norge! Det blir bra patetisk å høre at øst-europa bare stemme på hværandre, det gjør VI åsså. Serbia fortjente å vinne, bidraget va helt nydelig! På tide å finne nån i Norge som kan skrive en fænganes låt som kan hevde sæ i Eurosong, eller e det bare Wig Wam som kan det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:38 am
Grunnen til at UK ikke trenger å kvalifisere seg er at de, i likhet med tyskland, frankrike og spania betaler store summer til GP. Tvilsomt om de gidder det hvis de ikke får delta? Syns det er arrogant av Jostein å si at de som ikke er enig i hans bedømmelse er uvitende. Jeg likte IKKE vinnersangen, syns den var pinlig. Syns Per S. gjorde en god jobb, men GP uten deg, Jostein, er ikke helt det samme!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:43 am
Serbia hadde en okei sang. Ikke mer. Ukraina burde vunnet. Deres sng var mer original og morsom. Geunnwn til østeuropeisk dominans handle om at de lager bedre pop, ikke taktisk stemming. Europeisk musikk er noe annet enn det amerikanske Pr byrå prøver å fortelle oss. det er tragisk at STARGATE folka hr dratt til USa. Tro på oss selv. Og Britney vil bli oppfattet om det hun er ; rart. MGP er blitt en kraaft i popmusikken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:48 am
Ein nydeleg song vann, og det er fortent. Alt snakket om Aust-Europa til tross, dette er ein fantastisk fin ballade, som fortente å vinne. Eg er glad på Serbias vegne. Får frysningar av den fine låta. Sånn er MGP: eit år vinn ein schlager, eit anna år ein god ballade. Tenkjer spesielt tilbake til Linda Martin og Johnny Logan når eg høyrer vinnarlåta!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:54 am
Jeg må igrunn si meg uenig med de fleste her. Veldig mange av de Øst-Europeiske bidragene holder virkelig ikke mål. I hvert fall ikke etter min smak. Jeg vil ikke påstå at de Vest-Europeiske bidragene holder høy standard heller, men jeg har ofte mye lettere for å like disse enn å like bidrag fra f.eks. Bulgaria.
Det må sies at jeg er enig med vinneren i år; hun var den flinkeste, og hadde en bra sang, om enn ikke akkurat en meget original en.
Når det er sagt mener jeg at det ikke er å komme unna at Øst-Europa værner om sine egne. Samtidig virker det som musikksmaken generellt er ganske forskjellig i Øst og Vest, og det er nok også en del av grunnen til denne Øst-dominansen. Og det skal være sagt at vi her i Vest også værner om våre egne (les: Norge gir Sverige 12 poeng).
Jeg må ærlig innrømme at jeg finner det meste av Øst-Europeisk musikk (dersom man ser bort i fra noe av det eldre, klassiske stoffet) både kjedelig og dårlig. Dessuten virker det ofte som idealet er tonedøve artister, i hvert fall er det mye falsk sang ute å går. Det er sjelden jeg hører norske GP-artister (i det internationale finalen) synge falskt (selv om det har skjedd noen ganger (les: Stig Van Eik
)). Det ville aldri falle meg inn å gi tolv poeng til en artist som sang falskt; dette er en musikkonkuranse.
Til slutt vil jeg igjen si at jeg er helt enig med årets resultat. Damen sang dritbra, og hadde en helt egen innlevelse i sangen i forhold til de andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 3:04 am
Dette er tull. Hvor mange av de Østeuropeiske bidragene har potensiale til å hevde seg på hitlistene?
For det bør jo være det som er poenget med en slik konkurranse, å skape hits som topper singellistene over hele Europa, hvis ikke kan man bare legge ned hele dritten.
Nord-Europa prøver fortvilt å fornye konkurransen med moderne poplåter som likner på det som ligger på hitlistene. Østeuropeerne ødelegger hele fornyelsen ved å rotte seg sammen og stemme på trauste og oversentimentale ballader av den typen som selv franskmennene og sveitserne gikk lei av for 20 år siden.
Innfør forbud mot å synge på andre språk enn engelsk – kanskje det vil hjelpe. Og fjern for all del telefonstemmingen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 3:22 am
Jaja, til neste år får vi sende avgårde Satyricon eller Dimmu Borgir. Det er så norsk og musikalsk kvalitet som bare det kan bli, selvom jeg ikke kan fordra at de leker med satanisme og helvete. NRK har jo tatt dem inn i varmen for lengst og likestiller dem med annen musikk. Finland bør jo sende Nightwish. Eller hva med en Pizzasang eller låt med Lena Alexandra.
Det er jo også typisk at det var de over 40 år som først og fremst stemte frem at vi skulle sende avgårde Guri Schanke til Eurosong. De under 40 år stemte jo helst på å få sendt avgårde Jannicke Abrahamsen eller Infinity. De kunne jo begge fått gjort en bra plassering i Eurosong 2007.
I fjor burde vi ha bidratt med dragshow låten, som var ufattelig morsom og kunne gjort meget stor furore i Eurosong 2006.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 3:23 am
Jeg takker deg for bloggen din!! Jeg sovna nemlig på sofan under avstemmningen så jeg er nå online for å lese om kveldens resultat!:-)
Jeg er glad for at Ungarn ble blant de ti beste for det var min favoritt. Utover det sier jeg natta!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 3:30 am
Hun hadde en fin stemme hun som vant, men sangen satt seg ikke akkurat fast i netthinnen. Er ikke litt av poenget at den også skal huskes? Men over til avstemningen. Forskjellen på østblokk-landene og norden/vesten er vel at vi stemmer på øst-europa også…de stemmer kun på hverandre uansett hvor dårlig låten er. Vi ga f.eks. Finland 4 poeng…det kan vel ikke kalles nabo-stemming. Jeg synes den svenske låten var bra, og det gjorde sikkert flere andre også, derfor fikk de 12. Det er veldig sjelden at Norge får 12 fra Sverige f.eks. Det er vel noe rart når absolutt alle vestlige land fikk de siste plassene? Vesten gir kanskje noen poeng til sine “naboer”, men de gir også poeng til østlige land når låtene er bra. Det beviser vel Norges 8 poeng til Ungarn og 10 poeng til Serbia. Neste år blir det nesten bare vestlige land i semifinalen….det sier vel igrunn alt!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 3:38 am
Marija fortjente å vinne.. det er de plassene fra nr 2-10 som er gitt på sølvfat til øst-europa pga nabostemming.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 3:57 am
Huff og huff!
er enig i at MGP bör deles i to – en i vest og en i öst. Musikken og hva en liker i sádan er veldig forskjellig i öst og vest. Ikke fordi det ene er bedre eller dárligere, men pá mange omráder er vi veldig forskjellige og det vil vi alltid vaere – ogsá nár det gjelder musikk. Fortsetter det slik som ná er jeg redd for at det vil bli veldig fá seere fra vest. Og du verden for et stort antall land det dukker opp i öst litt etter litt. Og det vil fortsette. Det vil ikke bli noen land i vest som noen gang vil kunne komme pá de 20 beste plassene. Det ser man klart, da det sá og si bare er östland som allerede er kvalifisert. Landene i vest má kjempe i semifinale, og til neste ár ser det ut som om det kun blir land fra vest som vil delta i finalen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 4:30 am
Grunnen til at østblokklandene kom så høyt i år er jo fordi sangene er bra! De er sånne som setter seg i øret og er er skikkelig bra! Se hva norge sendte? og sverige som sender samme låten hver eneste år..Storbritania og Irland var jo helt forferdelige og jeg kunne ha nevnt flere vesteuropeiske land!
Østeuropa lagde og sendte de beste grand prix sangene i år! I fjor var det Finland som vant, og ingen klagde da??
Var mye dårlig i år, men de som var klart best var øst-landene!
Gratulerer så masse til Serbia og Marija! De var en av mine favoritter og viser at musikken tross alt er viktigst i gp – selvom det hjelper med mye aluminiumsfolie, korte skjørt (hvis du er under 40) og sexy dansere!
Og jostein – Kan du ikke komme tilbake!?!?!
Jeg så både semifinalen og finalen på svensk tv for å unngå den fryktelig dårlige og gnålete kommenteringen på NRK.. Det er jo skammelig at man ikke kan klare å finne en annen til å kommentere enn det greiene der!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 4:39 am
Rett sang vant, det tenkte jeg helt fra jeg hørte den 1 mnd før selve finalen. Det at østeuropeiske land stemmer på hverandre pga politikk eller naboskap er et mislykket argument, faktum er at sangerne som deltar for hver nasjon enten er superstjerner i sitt “område” eller at de har drevet god markedsføring og god reklame for seg bidragene sine.
En helt annen ting er kommentatoren, det var veldig pinlig å høre på, jeg brukte den første halvdelen av grand prix til å filtrere bort stemmen og kommentarene hans. Jostein Pedersen må tilbake som kommentator!
P.S. Hverken England, Spania, Tyskland eller Frankrike kommer noen sinne til å vinne konkurransen så lenge de er direktekvalifiserte, hvem ønsker å stemme på noen som uansett kommer til å opptre i neste års finale. Stemmegivningen har like mye å si for plassering som for sangmessig kvalitet, mener jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 4:40 am
Alle sammen snakker om “Østeuropas dominans” og sånne ting… Vel, de som ikke vet/husker, slik ser lista over 10 siste vinnere av Eurovision:
1996 – Irland
1997 – Storbritania
1998 – Israel
1999 – Sverige
2000 – Danmark
2001 – Estland
2002 – Latvia
2003 – Tyrkia
2004 – Ukraina
2005 – Hellas
2006 – Finland
Altså: bare 3/10 vinnere kommer fra øst-europa. Hvilken dominans kan man snakke om da????
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 4:57 am
Jag är svorsk, dvs svensk men har bott i Norge i många år. Vad är det här??Det verkar som Norge tar Sverges dårliga plassering värre än vad vi gör!!Herregud, det är en tävling ja, men först och främst underhålning!Handlar inte om död och liv..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 5:59 am
synes det er utrolig å se hvordan man bare går ut i fra at svensk presse kommer til å klage og syte… ikke start å kritisere før det dere kritiserer har skjedd…
synes faktisk det er helt forkastelig å se gang på gang hvordan du trekker sverige ned i søla så mye og ofte som over hodet mulig…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 7:29 am
Ingen andre som merket at Tyrkias bidrag var en blåkopi av Lørdagspizza sangen? Kanskje derfor jeg allerede var lei den allerede første gangen..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 8:16 am
Kupp nei??? Alvorlig talt, Europa, vi er da kommet lengre enn det! Folk stemmer på det de liker, og Serbia var det ene landet jeg kunne ha tenkt meg å stemt på. For mellom alle sjangre, show, fjær, klær og dansenumre, var det ei lita jente som sang som hun MENTE DET! Jeg satt og følte med hver en lidende rynke i ansiktet hennes, og tenkte at jeg skulle ønske jeg forstod ordene om denne åpenbart håpløse, EKTE kjærligheten. Nei, sjerp dere folkens. Når vi presenterer en sang som går inn i hjertene til folk, da vinner vi.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 9:12 am
Hadde ikke hørt sangene før jeg så finalen i går. Smaken er som kjent som baken, delt, men det jeg hørte var bare grusomt. En stund følte jeg meg hensatt til en dårlig russisk folkemusikkfestival, med sporadiske mislykkede forsøk på å tilnærme seg vestlig punk.
Unntak fantes selvfølgelig (Ungarn o.l., men sånn som konseptet har utviklet seg nå så mener jeg at det er like greit å legge ned hele skiten, det har utspillt sin rolle og fortjener ikke sendetid.
Hvis dette ikke skjer så for guds skyld bytt programleder……….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 9:35 am
SERBIA igjen leder krig ( ekte skapere for det..) Deler Europa i to ØST og VEST.
De hater ord VEST..Alle kriger begynte med dem…
Dessverre —underholdning er også politik…Tragisk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 9:35 am
…jada, det ble GP i stua i går, men på svensk, – sorry – jeg fikk med meg 5 min. av programmet FØR finalen og konkluderte med at 3 timer til med P.S. kom til å bli litt i overkant.
Så siden du manglet ble det svensk tv i stua, og de var faktisk tidvis veldig morsomme.
Hadde tre favoritter, Ungarn, Tyskland og Serbia – glad Serbia vant, det var en fin sang selv om de svenske kommentatorene under introen hevdet det var en lesbisk kampsang *ler enda av den kommentaren*
Ad nabostemming *latterkrampe* vi må ha oss frabedt at øst-blokk landene stemmer på hverandre, men vi (Norge, Sverige, Island og Danmark) må gjerne gjøre det liksom……….. Yeah right!! (pinlig)
Håper du på ett tidspunkt kommer tilbake som kommentator -savnet deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 9:41 am
Gratulerer Marija/Serbia.
Når det gjelder østeuropas dominans..så ser deg rundt..hvor mange stemer fra vestlige land gikk til vestile land i natt?
I semifinalen er det 4 store land (Tysklad, Frankrike, UK, Spania) som gir sin stemme, men til hvem? Mest av de stemmene gikk til øst i år. Så ikke klag over den østeuropeisk dominans i GP. Vi må bare skrive bedre låt – sånn er det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 9:58 am
jeg lurer litt på om Grand Prix har blitt en politisk arena. Ok, ok, innslaget til Serbia var kanskje en av de bedre, men det var andre som var like bra og Ungarn stilte i en egen særklasse. Man kan jo kanskje lure på hvorfor Serbia fikk så mange høye scoringer. Men de hadde jo en sang med et politisk budskap og i populismens ånd traff visst det rett i hjertet på flere. Etter Grand Prix så jeg på NRK nyhetene. Rett etter innslaget om massegravene som det påstås at serberne står bak, hopper NRK “elegant” over til nyheten om at Serbia har vunnet Grand Prix…Hmmm
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 10:00 am
Jostein tilbake som komentator er min oppsumering av gårsdagen. Hadde selvfølgelig serbia på topp. Hadde mr.Doubtfire fra Ukraina vunnet, tror jeg kansje jeg hadde kovertert til Idol, det slapp jeg heldigvis. Den beste låta vant.Og igjen Heia Jostein som komentator. Eneste Herr Sundnes klarte å si i løpet av hele avstemningen var “spennede” han sa sikkert dette ordet ca 264 ganger, da blir det ikke spennede
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 10:05 am
Kjære Jostein!
vi savna deg og kommentarene dine underveis – ikke noe vondt om Per, men jeg bryr meg faktisk katten i om han har snakka med søskenbarnet til en eller annen, og at den eller den har designet de teite kostymene til frankrike..! Jeg vil ha tilbake de syrlige små kommentarene dine Jostein… må vi starte en kampanje for å få deg tilbake igjen? Ellers, flott låt som vant…men Ungarn var i en helt annen klasse en de andre.
Takk for denne bloggen Jostein.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 10:07 am
Såg ikkje finalen. Oppfattar Serbia sitt bidrag som ein protest mot utviklinga i MGP, der kostymer og sceneshow betyr meir enn musikken. Det sa jo også vinnaren i intervju indirekte. Kven er det som hugsar vinnarlåten frå Finland? Ingen? Er det ikkje det som er heile poenget med Melodi Grand Prix, å få fram flott musikk.
Då er eg heilt einig med Jostein Pedersen, dette var ein viktig korreksjon i forhold til kva utvikling denne konkurransen skal ha.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 10:42 am
Så vet vi resultatene også fra semifinalen, hvor Norge og Guri kom på 18. plass. Dermed hadde hun aldri en sjanse. Danmark ble nr 19. Best i Norden i semifinalen ble Island på 13. plass. Dumt for den sympatiske jenta fra Portugal som ble nr 11, bare tre poeng under 10. plassen som gikk til Moldova. Andorra ble nr 12. Serbia vant selvsagt også semifinalen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 10:42 am
“De” stemmer på “sine” – “vi” stemmer på “våre”. “De” er flest – ergo sanker “de” flest poeng. Greit nok det…
Stort sett kjedelig musikk – lite unntak for Sverige, men The Ark har mekket mye bedre sanger før.
Mht vinneren, så hadde ihvertfall Serbia en av de beste vokalistene, selv om låta jo bar litt preg av euro-patos-ballade…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 10:44 am
Ja dette var den eneste låten som kunne vinne. Jeg hadde gått og gjemt meg og ikke kommet fram før til neste høst om Ukraina hadde vunnet.
Jeg forsto bare ikke humoren i det bidraget…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 11:02 am
Georgia var klart best,skikkelig bra låt. Fikk fakisk grøsninger
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 11:29 am
Hei igjen,
Her er link til alle mulige versjoner av “Molitva” sangen, remix, engelsk (den heter “Destiny”), og til og med på finsk!
)
http://www.evropesma….
Klikk på for å høre, eller last ned.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 11:42 am
Vadå Bokelino? Du säger ju i mot dig själv när du komenterar att sverige ska sända en bra låt, hade ni i Norge sänt en bra låt så kanske ni hade varit med igår, detta argumentet håller inte. Ni här inne kan inte skylla på Sveriges rekationer, liknande rektioner kom ju från norge också, när ni åkte ur i semifinalen… Sluta klaga på Sverige, vi har inte klagat på er. Men å andra sidan så är det väll bara en sur gubbe och fjortisar här inne. Konstigt att ni gav oss 12 poäng om ni hatar oss så mycket.Väx upp!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 11:51 am
Kjempefint sagt, Jostein!
Dette gav meg en god start på dagen! Tusen takk! Jeg håper det ikke skjer noen endringer i Eurovision – det er årets TV-høydepunkt for meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 11:59 am
GP har blitt hel absurd, alle nabolandene stemmer på verandre…..
det er helt laterlig at Norge gir Sverige 12 poeng. Den med flest naboland vinner denne konkuransen og er det riktig????
ikke vet jeg, men dette blir jo bare kjedelig når det er slik…….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:32 pm
Sveriges bidrag var veldig bra og min favoritt, men i år var det mange fine låter fra øst! Vinneren var grei nok.
Landene i øst klarer faktisk å lage ny og moderne musikk sammenlignet med vest (Russland, Ungarn og Bulgari). Og gledelig er det at den harry klesstilen fra øst er borte! Hva mener Sundnes med å si at østblokklandene i år har kledd seg harry og halvnakent? Etter det jeg har sett hadde vår egen Guri den korteste kjolen i semifinalen..og hva er vitsen med 3 kjoleskift??? Latinolåt fra Norge – er det virkelig rart at ikke denne gikk videre? Hvorfor stemmer vi i Norge frem en slik låt som vårt bidrag – vi overbeviser ikke Europa med dette!
Savnet Jostein som kommentator – Per Sundnes famlet og fomlet og gjentok seg selv til de grader at det ble bare dumt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:34 pm
Kan ikke Jostein kommentere neste år gjennom en radiostasjon (P4 eller Kanal 24….), så kan vi se om vi får gamle takter som med Bjørge Lillelien, der folk så TV uten lyd med radioen på.
Savner deg Jostein.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:44 pm
Serbia synger ikke om fred på Balkan – Tvert i mot – hun provoserer!!!!!!!!
http://www.expressen….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 12:54 pm
Jess, Norge er ikke verre eller bedre enn noe østblokkland; vi jamrer over nabostemming til de grader, men hva gjør det norske folk? Gir 12 poeng til en sang alle har hørt flere ganger før, og som ikke tilfører oss noe som helst, annet enn gleden over at den slutter… Fordi de forventes av oss! Har dere hørt slikt sludder!!
Så venter vi på neste års bidrag. Det kan bli spennende:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:15 pm
Veldig enig. Absolutt riktig sang som vant. Fikk gåsehus når Molitva ble sunget i semifinalen og også i finalen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:22 pm
Hurra!!! Selv om jeg egentlig heiet på Ukraina…. Men klager ikke!
Savet Jostein som komentator da….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 1:51 pm
Bra sagt, Jostein! For en gangs skyld vant den beste sangen. I flere år nå har landene fra tidligere Jugoslavia kommet med de klart beste bidragene til Eurovision. Dette her var absolutt velfortjent, særlig etter at Serbias “Lane moje” ble slått av dansingen Ukraina i 2004 (helt uforståelig, det der!).
Når det gjelder Vest-Europa, kan de i steden for å syte heller komme med bedre bidrag til neste år! Det er særlig de 4 landene med fast plass i finalen som har vært elendige de siste årene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:07 pm
Vinnersangen var den beste, og endelig stemte uttrykket “less is more”, men det er en ting jeg lurte fælt på…hvor har dere fått med dere at Marija synger om FRED PÅ BALKAN?? Jeg forstår serbisk veldig godt og hørte ikke et eneste ord om hverken fred eller Balkan! Sangen handler om kjærlighet ja, mest sannsynlig mellom to kvinner, noe som kanskje ikke er så akseptert i hennes hjemland som i andre vestlige land, slik at hun kan berømmes for det, men IKKE gi henne “credit” for at hun synger om fred på den konfliktfylte Balkan! Tvert i mot, flere ganger kunne vi se på bildene fra green room at hun viftet med hånden med det nasjonalistiske 3 fingre-tegnet..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:15 pm
Slapp av, det er da ikke noe å sutre over, nå er det flere som vil ha av kaka, så la oss spise sammen alle sammen, og more oss på den spennende veien om hvem som til slutt får marsipanrosa. Når det er sagt så synes jeg det holder med 12 finalemelodier. Gratulerer Serbia!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:16 pm
Helt riktig Jostein, vi savnet deg i går kveld. Gratulerer til Serbia, de fortjener seier, fantastisk opptreden, stemme og sang. De som blander politikk med dette, bør skamme seg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:16 pm
GP har aldri vært helt bra, men i år må vi ha hatt det verste GP noen sinne. Det var ikke en melodi som var bra. Ikke en! Melodiene fra Vest virker “gamle” og dekadente, melodiene fra Øst er (etter min mening) ren søppel. Med orientalsk bakteppe. De passer bedre for GP for Midtøsten! Og den norske melodien: For å si det med Romerike Blad lørdag: Neste må vi satse mer på sangen og mindre på botox!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:33 pm
Beste sang vant DEFINITIVT; og hadde det vært FAGJURY så ka du vedde begge bena dine på at den hadde vunnet allikevel, Jeg er umåtelig stolt over å være halvt serbisk hehe, selv om jeg stemte både på Ungarn og Bulgaria- da disse to var mer min musikksmak, Serbia var dog den mest verdige vinneren, en sang som går hjem både i øst og vest, fremført av en fantastisk sangerinne med et fantastisk diskret kjærlighetsfylt show. Så gratulerer til mine medserbere og TAKK til alle eksjugoslaviske land som stemte på oss til tross for krig og helvete vi har vært gjennom sammen, vi elsker dere, vi vil alltid elske dere, og uten dere er vi INGENTING!!! TAKK EUROPA!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:35 pm
UNGARN var best ingen protest. Sangen gikk rett inn i hjertet mitt og jeg stemte godt over 20 ganger:D
Den var nyyyyydelig.. hva var det den het igjen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 2:41 pm
La “Jantekoret” synge!! Jeg tror at vi bør stikke fingeren i jorda om vi sitter her hjemme og sutrer. Og til deg Jostein, ønsker jeg bare å si: Se å pell deg tilbake der du hører hjemme!! ( Hjemme= programkommentator under ESC. Du er savnet;-)
mvh meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 3:26 pm
Vil bare si at det er mulig at denne sangen er kopiert av den albanske artisten Soni, med sangen “Ndarja”… hvis du kunne lagt ut begge sangene her slik at man kunne sammenlignet… Sangen Ndraja er over 1 år gammel, så Soni kan umulig ha kopiert fra den serbiske artisten…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 4:21 pm
Hmmm… Jeg har lest igjennom kommentarene her, og synes at den svenske har et poeng. Hvorfor skal vi alltid rakke ned på sverige? Det faktum at de var med og ikke vi sier vel sitt… Jeg synest dog at Tyskalnd hadde det beste bidraget i år, der var det klasse og stil så det monner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 5:30 pm
#1 hallo har du ikke fått med deg at…..Finland vant i fjor så jeg skjønner ikke hva du mener østblokk!
EUROVISION ER GØØY
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 6:16 pm
Meget bra sagt !.. Jamen folkens hva er dette her for noe tull a.. Jeg er helt enig med at det er bare tull og tøys at øst blokk har kuppet gp. TROR IKKE DERE Om Island, Finnland, Norge, Sverige og Danmark alle sammen hadde gått videre så skyt meg om ikke vi ogsåååå hadde stemt på hverandre. sverige 12 til norge, norge 12 til sverige, finland 12 til island og island 12 til finland osv.. UANSETT LÅTA. Så ikke kom her å snakk om at det stemmene er ukorrekte og at det bare stemmer på hverandre. Det er bare sån det er og det har ingen noe med å gjøre. Hadde låtene i vest vært så bra så hadde dem vunnet, men det skjedde dessvere ikke for dem var ikke gode nok for meg men for EUROPA ! og foressten så er det jo mange andre land i europa som likte sangen også, Molitva for Serbia i år. Om 2,3 land stemmer på hverandre har det ingenting å si om alle de andre. Det er snakk om 42 land som stemmer og gir poeng. Vær så Snill a, Tenk på det før dere gir deres egen mening som ikke egentlig har noe med ordet ” mening ” å gjøre..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 7:51 pm
PLAGIAT!
http://www.youtube.co...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 13th 2007 at 9:48 pm
HU HERMA SÅ ETTER EN ALBANSK SANG !!
Så stygg, hu kan ikke bare melde seg på Eurovision med en sang som tilhører en aen.. Først tar de landet vårt å nå tar de låtene våre.. Herregud!¨
Her er linken til den albanske sangen som hu serbern har stelt : http://www.youtube.co...
Hilsen en albaner (;
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 1:08 am
Hun synger om kjærlighet,ikke om kjærlighet mellom 2 kvinner!
jeg er serbisk og fårstår teksten!
Takk til Norge får de 10 poeng
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 3:47 am
Tåpelig å påstå at “Det er bare å sende en bra låt til neste år”. Isåfall må vi sende en låt med sentimental kjærlighetstekst på et eller annen slavisk språk, fremført av en mann med operastemme som overspiller noe helt sinnsykt. Låta må forøvrig gå i 24 og en halv sjuendedelstakt og inneholde masse felegnukk, fløyter og sekkepiper.
Kutt ut folkemusikktullet! MGP er en pop/rockkonkurranse ikke en folkemusikkonkurranse. Poenget er å skape HITS, ikke å vise frem museumskulturen sin til hele Europa.
Da er det kun engelsk som duger som sangspråk og det musikalske uttrykket må også nødvendigvis være angloamerikansk!
Det betinger naturligvis at land og folkeslag som ikke liker angloamerikansk musikk kastes ut av konkurransen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 2:15 pm
Jeg synes Russland burde vunnet. Når låtmaterialet bare er dritt, er det kun utseendet som kan avgjøre.
Og utseendemessig var Russland meeeget bra! (Skal ikke si noe om vinneren fra Serbia…)
For øvrig bra at Norges bidrag ikke gikk videre. Hva skal vi med enda en latinolåt? Det finnes alt for mange av dem allerede!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 2:38 pm
Hørru Kim, det jag ju givetvis inte Norrmænnen som røstar på oss utan framførallt alla SVENSKAR som ær bosatta hær och då sitter inne med en unik møjlighet att røsta på sig sjælva, se bara på tex Estland dær 30% av befolkningen ær ryssar!? ..æven om resterande 70% før dagen hatar alla ryssar så hjælper ju d lite nær 1 av 24 bidrag får ett 30%-igt hemmastød
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 2:47 pm
Takk Jostein. Vinnermelodien var kansje ikke helt min smak men at en enkel melodi uten fjas vinner er topp. Er enig med an annen på denne siden: slutt å syte over nabostemming (vi leder jo selv an) kom dere hjem og skriv gode låter så kan en kansje konkurrere. Vi også gjerne ha deg Jostein tilbake i bua, du er bedre enn den som ble introdusert nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 5:08 pm
Jeg syns det er så rart at verden har begynt å snakke om at hun synger om fred i balkan eller at hun er lesbisk. hun synger om kjørlighet? Stol på meg jeg fåstår teksten.
“man skel høre ikke se på musikken”
Marija Serifovic
Gleder meg til beograd neste år.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 5:52 pm
Jeg savnet deg og dine…spesielle komntarer…men jeg forstår godt…hvorfor du ikke vil være med lenger…Hele GP har i de siste årene…blitt alt annet enn det det var…Finland viste det oss alle…da de kom med et musikalsk bidrag…som ikke bare vant…men latterlig gjorde hele GP…Jeg heiet på dem og deres mot…
Denne gangen vant en sang…enkel og med nydelig budskap…sunget av en kraftfull stemme…med enkel koreografi…for sanger er til å lyttes…
Istedenfor å lage blokker igjen og dele GP på Øst og Vest…hvorfor ikke se og ikke minst…TA UTFORDRINGEN…for en ting er sikkert…gode artister er det ikke mangel på i dette landet…Det tryggeste og mest kjente…er ikke alltid det beste…
Håper Marija viste det…og ønsket alle velkommen i Beograd…for a song contest.
Kanskje det vil kunne få deg…til å ombestemme deg…jeg skal synge og be en Molitva for det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 8:53 pm
riktig sang vant
for den “søppelfolk” albansk som prøver å ødlegge vår seier skal vise til dere en finger tredje fra venstre eller høyre(velg selv)
BRAVO MARIA BRAVO SRBIJA BRAVO MOLITVA
TAKK NORGE FOR 10 P(VI ELSKER DERE)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2007 at 11:00 pm
Først vil eg sei at du var sårt sakna som kommentator under mgp! Per var ikkje i nærheten av dine gode kommentarer og ærlige meininger!Mykje rot og vas, og ikkje hørte en skikkelig kva han sa heller…Men nok om det.
Den beste songen vann uten tvil, men forstår ikkje kvifor det skal vere greit å stemme på nabolanda når dette er en sangkonkurranse?Det blir no meir som et politisk valg framfor et koselig og kjekk sangkonkurranse.Heile avstemninga kan en berre kutte ut for det er so ufortsigbart at det er kjedelig!
Eg har sett på mgp i 27år, og blir berre meir og meir skuffa for kvart år, for eg har so store forventniga om at konkurransen skal bli rettferdig for en gangs skyld.Norges bidrag i år synst eg var det beste på lenge, og vi kom ikkje vidare til finala engang!Eg synst at alle landa skulle kvalifisere seg på lik linje slik det var før.Dette bør vere tradisjon, akkurat slik som mgp er eit tradisjonsprogram.Tradisjona blir ikkje forandra på og håper at alle kan finne det rett i å starte å stemme på sangen og ikkje nabolanda!Eg har aldri forstått kva landa vinne på når dei stemme på nabolanda?Kjem det en svenske og takka oss for at vi gav dei 12poeng?Neppe!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 15th 2007 at 12:39 am
Håper ikke Alejandro Fuentes-lookalikes blir å se oftere i årene framover. En får holde, liksom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
1 Tilbakeping & Tilbakesporing